نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 12:55

فارس من| مطالبه برقراری بیمه و سنوات برای پرسشگران صداوسیما

سردبیر پویش مطالبات پرسشگران صداوسیما گفت: متأسفانه برای همکاری خود قرارداد نداریم و چون کد کارمندی هم در سازمان صداوسیما برای ما ثبت نشده، عیدی پاداش مناسبت‌های مختلف در طول سال نیز شامل حال ما نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، جمعی از کاربران سامانه تعاملی «فارس من» درخواست «مطالبه برقراری بیمه و سنوات برای پرسشگران صداوسیما» را به ثبت رسانده‌اند.

در متن این پویش آمده است: پرسشگران صداوسیما حتی با سابقه ۲۰ سال در سراسر کشور، در شرایط متفاوت باران، برف، سرما و گرما انجام وظیفه می‌کنند و در شرایط بد اقتصادی و سیاسی هدف انتقادات مردمی هستند دریغ از اینکه پرسشگران صبور بدون بیمه یا سنوات یا هیچ امتیازی و با کمترین مبلغ برای هر نمونه‌ای که مصاحبه می‌کنند مواجه هستند. البته درخواست‌های پرسشگران عزیز و قول همکاری متعدد مسئولین ذیربط در دوره های مختلف تا به حال عملی نشده است.

اما از آنجایی که سیاست‌های کلی نظام چه بسا از روی همین نظرسنجی ها گرفته می‌شود، فلذا بر اهمیت کار ایشان صحه می‌گذارد، پس لزوم حل مشکل این قشر زحمت کش که امنیت شغلی و مالی هم ندارند کاملا لازم به نظر می‌رسد.

جمالی سردبیر این پویش در رابطه با مطالبه بیمه و سنوات پرسشگران صداوسیما به خبرنگار فارس گفت: به طور کلی مطالبات پرسشگران صداوسیما در چند حوزه قابل اشاره است که اهم درخواست‌های آنان را شامل می‌شود. نکته اول اینکه حق الزحمه بسیار اندک برای هر نمونه آماری و فردی که در آن مصاحبه‌ای انجام می‌شود، رقمی بسیار ناچیز است. چون در بعضی ماه‌ها تعداد این کارها به 6 - 5 عدد هم نمی‌رسد، این مبالغ کاری از پیش نمی‌برد. نکته دوم اینکه همکارانی که سابقه 20 سال سنوات در مجموعه صداوسیما را دارند، از هیچ سنواتی برخوردار نیستند. این در حالی است که این افراد 20 سال به امید بیمه و استخدام فعالیت کرده‌اند.

 سردبیر پویش «مطالبه برقراری بیمه و سنوات برای پرسشگران صداوسیما» افزود: از دیگر مشکلات اساسی پرسشگران نداشتن بیمه تامین اجتماعی است که طی حضور مسئولین مختلف در سازمان به صورت سلیقه‌ای انجام شده است. مدت‌های مدیدی هیچ حق بیمه‌ای واریز نمی شد و تنها نصف مبلغ بیمه برای افرادی که بیمه خوداختیاری پرداخت می‌کردند، واریز می‌شد. 

او ادامه داد: نداشتن حقوق ثابت از دیگر مشکلات این شغل است. امام صادق علیه السلام فرموده‌اند تا عرق کارگر خشک نشده حقوق وی را ادا کنید. ولی متاسفانه این احادیث همچون حروف والی نوشته می‌شوند ولی خوانده نمی‌شوند. با وجود گذشت چند ماه تعویق در پرداخت، تاکنون حقوق اسفندماه همکاران پرداخت نشده است و تنها خدا می‌داند چه زمانی قرار است واریز شود. در حالیکه یک هنرمند دست چندم برای یک اجرای چند دقیقه‌ای چند صد میلیون پول می گیرد. بماند که درآمد صداوسیما از ثانیه به ثانیه تبلیغات چقدر است.

جمالی افزود: ای کاش صداوسیما بجای پرداخت حق الزحمه پرسشگران به سروش، خودش آن را پرداخت می‌کرد و شائبه استفاده شرکت سروش از سود این پول‌ها ایجاد نمی‌شد. پرسشگرانی که اکثرا با تحصیلات عالیه مشغول کارند، در شرایط اقتصادی نامناسب مورد بیشترین حملات، بی‌احترامی‌ها و باد انتقادات مردمی هستند. این عزیزان در برف و باران، در سرمای زیر صفر درجه و گرمای بالای 40 درجه دنبال کسب روزی حلال هستند. متاسفانه برخلاف سایر شاغلین اداره اینها از کمترین امتیازی مانند کارت اتکا و حکمت بی بهره هستند. حتی در پشت کارت پرسشگران به صراحت آمده دارنده این معرفی نامه فاقد هرگونه رابطه استخدامی اعم از مستقیم و غیرمستقیم با صداوسیما است. 

جمالی درباره کسر مالیات از درآمدهای پرسشگران نیز گفت: جالب است بدانید در برخی از طرح‌ها از حق الزحمه ناچیز زیر یک میلیون این عزیزان نیز مالیات کسر می‌شود. اندک مبلغی که به عنوان ایاب و ذهاب واریز می‌شد نیز کسر شده است. با این حال نیز می‌توان در مناسبت‌های مختلف با ارائه خدماتی باعث افزایش انگیزه این عزیزان شد، به هر حال پرسشگران نیز از خانواده صداوسیما محسوب می‌شوند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: پرسشگران صداوسیما در طرح‌های میدانی و موقعیت‌های مختلف، زیر ذره بین ایفای وظیفه می‌کنند، در حالتی که ساعت‌ها برای انجام کار خود سرپا ایستاده‌ و سوالات و جداول طولانی را تحمل می‌کنند. اما متأسفانه برای همکاری خود قرارداد نداریم و چون کد کارمندی هم در سازمان صداوسیما برای ما ثبت نشده، عیدی پاداش مناسبت‌های مختلف در طول سال نیز شامل حال ما نمی‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1230168

مهمترین اخبار ایران و جهان: