نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 12:24

هشدار بیماری «زنگ زرد» برای گندم زارهای ایلام

ناظر استانی طرح جهش تولید در دیم‌ زارهای استان ایلام نسبت به شیوع و همه گیر شدن بیماری زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد.

خدابخش داودی‌ نصر ناظر استانی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان ایلام ظهر امروز در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام  نسبت به شیوع و همه گیر شدن بیماری زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد وگفت: محصولات کشاورزی غالبا در معرض خطرات گوناگونی قرار دارند که باعث محدودیت رشد آنها می شود.

وی افزود: عوامل زیان رسان به سه دسته علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها تقسیم می‌شوند.

ناظر استانی طرح جهش تولید در دیم زارهای ایلام ادامه داد: یکی از بیماری‌های خطرناکی که باعث آسیب جدی به محصولات کشاورزی به ویژه گندم می‌شود، بیماری زنگ زرد است که عامل ایجاد آن نوعی قارچ است. 

وی تصریح کرد: اصولاً بروز و ظهور هر بیماری تابع عواملی چون شرایط اقلیمی (رطوبت، درجه حرارت و باد)، وجود عامل بیماری‌زا و محصولات حساس به بیماری است.

داودی نصر ادامه داد: قارچ عامل این بیماری دمای صفر تا ۲۳ درجه سانتیگراد را در مرحله جوانه‌ زنی و دمای ۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد را در مرحله رشد به خوبی تحمل می‌کند. دمای بهینه برای جوانه زدن قارچ ۹ تا ۱۳ درجه سانتیگراد و برای رشد بیماری ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتیگراد است.

این کارشناس کشاورزی گفت: وجود بارندگی‌های مداوم و ملایم، رطوبت بالای ۷۰ درصد و بروز بادهای شدید و فراهم شدن موقعیت دمایی مناسب به صورت همزمان به خصوص در شرایط فقدان ارقام مقاوم باعث رشد، انتشار و توسعه سریع عامل بیماری می شود. 

داودی‌ نصر تاکید کرد: عامل این بیماری به وسیله باد تا مسافت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر قابل انتقال است. این بیماری در صورتی که به موقع پایش و پیشگیری یا مبارزه نشود می‌تواند خسارت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی محصولات زراعی را به دنبال داشته باشد. 

وی در پایان گفت: با اعمال روش‌هایی مانند استفاده از ارقام مقاوم به بیماری، لزوم سمپاشی مزارع در ساعات خنک و بدون باد با استفاده از سموم توصیه شده و تحت نظر کارشناس جهاد کشاورزی،کنترل به موقع علف‌های هرز به عنوان منابع زمستان گذرانی عامل بیماری، رعایت میزان مصرف کودهای ازته، رعایت زمان کاشت، مصرف بهینه میزان بذر در هکتار و کنترل تراکم بوته، استفاده از کودهای پتاسیم برای مقاوم سازی گیاه و پیش آگاهی با استفاده از شبکه‌های مراقبت فعال می‌توان مانع بروز خسارت شدید در سطح مزارع شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1213568

مهمترین اخبار ایران و جهان: