نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1402 - 11:55

تحریکات ضدروسیِ آمریکا، بلوک شرق و غرب را به جان هم می‌اندازد

نخست وزیر سابق مالزی می‌گوید که مقامات آمریکایی با اقدامات‌شان، دو بلوک متخاصم را روبه‌روی یکدیگر قرار داده و این تقابل بشریت را به جنگ جهانی سوق می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا علیه روسیه و تلاش متقابل مسکو برای یافتن متحد و حامی، دو بلوک شرق و غرب را روبه‌روی یکدیگر قرار خواهد داد.

محمد ۹۷ ساله در گفت‌وگو با گلوبال‌تایمز گفت: آمریکا تلاش خواهد کرد تا کشورهای دیگر را علیه روسیه بشوراند و مسکو نیز باید برای خود دوستانی پیدا کند که از حامی‌اش باشند.

وی افزود: در نتیجه، بلوک و شرق و غرب با یکدیگر مواجه خواهند شد و این رویارویی تشدید شده و به یک جنگ جهانی می‌انجامد.

وی یادآور شد که جنگ اوکراین که با تحریک غرب درگرفته، همین حالا هم تمام جهان را تحت‌الشعاع قرار داده و در ادامه خاطرنشان کرد که شرایط پیچیده به افزایش هزینه‌ها برای کالاهای ضروری در سراسر جهان منجر شده و تاثیرات منفی روی محموله‌های غلات گذاشته است.

نخست وزیر سابق مالزی تاکید کرد: دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو، تحریک‌آمیز است. در واقع، اگر اوکراین به ناتو ملحق نشود، فکر می‌کنم روسیه احساس خطر کمتری کرده و در نتیجه رویارویی هم در کار نخواهد بود. اما به محض آغاز فرآیند، روسیه اقدام پیشگیرانه اتخاذ می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد که کشورهای عضو ناتو به طور مستقیم در جنگ روسیه-اوکراین دخیل نیستند زیرا اوکراین عضو این ائتلاف نظامی نیست.

با این وجود، به گفته محمد، به بن‌بست خوردن با مسکو، به کشورهای عضو ناتو ضربه جدی وارد می‌کند. با باور سیاستمدار مالزیایی، در نهایت امر، روسیه و اوکراین باید به نوعی توافق برسند و بهتر است که با یکدیگر حرف زده و بحث و مذاکره کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1196924

مهمترین اخبار ایران و جهان: