نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 15:40

آغاز برداشت 5 هزار تن گیلاس از باغ‌های استان اردبیل

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: برداشت گیلاس به میزان 5000 تن از سطح حدود 2 هزار و 700 هکتار از باغات استان اردبیل آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رحیم یوسفی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد : باغ‌های گیلاس استان عمدتا در شهرستان‌های اردبیل به مساحت ۹۵۰ هکتار ، مشگین شهر به مساحت ۷۷۰ هکتار، خلخال و کوثر به مساحت ۶۵۰ هکتار و بقیه در سایر شهرستان‌ها واقع شده است، که علی‌رغم حادث شدن سرمای دیررس بهاره  و سیل و تگرگ اردیبهشت ماه سال جاری و خسارت شدید  به  سایر محصولات از جمله گردو و هسته دارهایی مثل زرد آلو، هلو ، شلیل و گوجه سبز، پیش بینی برداشت ۵۰۰۰  تن محصول گیلاس انتظار می رود.

وی افزود:گیلاس یکی از میوه‌هایی است که به دلیل مقاومت بالا به سرمای دیر رس بهاره و سازگاری با شرایط و اقلیم مناطق مختلف استان ارقام و ژنوتیپ‌های بومی  از قدیم الایام در قسمت‌های مختلف استان کشت شده است و در حال حاضر توسعه‌ی باغات جدید با پایه‌های رویشی ارقام پر محصول و بازار پسند احداث و برنامه‌های احیاء باغات قدیمی و کم بازده با سرشاخه کاری در استان در حال پیگیری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: به دلیل گردشگر پذیری و مسافرت هموطنان در ایام برداشت این محصول به  استان بخش کثیری از این میوه به صورت تازه خوری مصرف شده و مقداری نیز برای فرآوری و کمپوت سازی به سایر استان‌ها ارسال می‌گردد.

یوسفی گفت: برداشت این میوه تقریباً از ۲۵ اردیبهشت ماه از باغات شمال استان خصوصاً کشت و صنعت و دامپروری مغان با ارقام  بورالت، تکدانه مشهد، زرد کرج ، ناپلئون و... شروع می‌شود و عملیات برداشت تا ۱۵ تیرماه در مناطق مرکزی و جنوب استان ادامه و به پایان می‌رسد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1275468

مهمترین اخبار ایران و جهان: