نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 14:24

رزمایش دریایی چندجانبه اندونزی با مشارکت آمریکا و چین آغاز شد

اندونزی رزمایش دریایی چندجانبه و چهار روزه خود را با حضور کشورهایی چون چین، ژاپن، آمریکا و روسیه آغاز کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندونزی در بحبوحه تشدید تنش‌های منطقه‌ای، روز گذشته (دوشنبه) یک رزمایش دریایی چندجانبه بی‌سابقه را با مشارکت کشتی‌هایی از ایالات متحده، چین، ژاپن و روسیه و کشورهای دیگر آغاز کرد.

رسانه‌های اندونزی گزارش کردند که نیروی دریایی اندونزی (TNI-AL) در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش چهار روزه «کومودو» یک رزمایش «غیر جنگی» است و اولویت آن همکاری دریایی، مدیریت بلایای طبیعی و عملیات بشردوستانه به منظور تقویت همکاری بین نیروی دریایی اندونزی و کشورهای همسو با این کشور است.

بنا بر گفته نیروی دریایی اندونزی، 15 کشتی از جمله کشتی‌های از چین و روسیه دیروز همزمان با آغاز رزمایش کومودو، در جزیره سولاوسی لنگر انداختند.

امسال چهارمین سالی است که اندونزی از زمان بنیانگذاری رزمایش‌های کومودو در سال 2014، میزبانی این رزمایش را برعهده می‌گیرد. این رزمایش در آب‌های بورنئو و سولاوسی برگزار می‌شود.

رزمایش‌های کومودو نسبت به این واقعیت که نمایندگانی از 36 کشور را که برخی از آن‌‌ها درگیر درگیری‌ها و اختلافات تلخی هستند، کم اهمیت است. این رزمایش‌ها شامل عملیات شبیه سازی شده نجات دریایی و پاسخ به شرایط اضطراری چون بلایای طبیعی است.

طبق این گزارش، علاوه بر روسیه، آمریکا و چین، این رزمایش‌ها همچنین شامل نمایندگانی از هند و پاکستان و کره جنوبی و شمالی نیز می‌شود.

رزمایش‌های کومودو یک روز پس از پایان گفت‌وگوهای امنیتی و دفاعی شانگری-لی سنگاپور برگزار شده است که در آن وزرای دفاع چین و آمریکا در خصوص اختلافات خود در زمینه تنگه تایوان و دریای چین جنوبی اظهاراتی را مطرح کردند.

در نشست سنگاپور، وزیر دفاع چین حاضر به دیدار با وزیر دفاع آمریکا نشد و آمریکا نیز با درخواست پکن برای حذف تحریم‌ها بعنوان پیش‌شرطی برای مذاکرات مخالفت کرد.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1265924

مهمترین اخبار ایران و جهان: