نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 09:39

تحویل ۹ هزار ۸۰۰ تُن کود به شهرهای خراسان‌شمالی/ ۹۰ درصد کودهای یارانه‌ای تولید داخل هستند

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت بهاره با ذخیره بیش از ۴۵۰۰ تن کودهای یارانه‌ای آغاز شده است و در حال حاضر در ۴۵ روز گذشته حدود ۵۳۰۰ تن کود علاوه بر ذخیره سازی در انبارهای سازمانی به شهرستان های استان تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، علی نظام دوست، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: برنامه‌ای که در سال جدید از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کودهای یارانه‌ای ابلاغ شد شامل توزیع حدود ۵۹ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در استان است.

وی گفت: به این ترتیب که حدود ۴۵ هزار تن کودهای ازته، ۱۰ هزار تن کودهای فسفاته و ۴ هزار تن کودهای پتاسه باید بین کشاورزان توزیع شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: بخش قابل توجه کودهای یارانه‌ای مربوط به تولید کنندگان داخلی است.

وی تصریح کرد: کشت بهاره با ذخیره بیش از ۴۵۰۰ تن کودهای یارانه‌ای آغاز شده است و در حال حاضر در ۴۵ روز گذشته حدود ۵۳۰۰ تن کود علاوه بر ذخیره سازی در انبارهای سازمانی به شهرستان های استان تحویل داده شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی بیان داشت: خوشبختانه با وجود اینکه در مقطع کشت بهاره هستیم و تقاضا و مصرف برای کودهای یارانه‌ای وجود دارد، اعتراض و گلایه‌ای از کمبود کود ملاحظه نمی‌شود.

نظام دوست در ادامه افزود: به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۲۰ تن کودهای یارانه‌ای به شهرستان های استان حمل و تحویل شبکه توزیع کارگزاری می‌شود. روند تحویل کود شرایط بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کودهای یارانه‌ای تولید داخل هستند، گفت: کشور ما در اوایل دهه ۹۰ بخش بزرگی از کودهای مصرفی خود را از محل واردات تامین می‌کرد که در سال‌های اخیر با اجرای طرح خودکفایی کودهای کشاوری با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی، ۲۵ پرژه خودکفایی مصوب شد و این پروژه‌ها آغاز به کار کرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پایان عنوان کرد: حدود ۱۰ درصد کود توزیعی از محل واردات تامین می‌شود و ۹۰ درصد آن تولید داخلی است.

پایان پیام/ز

منبع: فارس
شناسه خبر: 1201768

مهمترین اخبار ایران و جهان: