نیوز سیتی!
29 بهمن 1402 - 23:58

کنفرانس امنیتی مونیخ در بن‌بست یافتن پاسخ برای بحران‌های مهم بین‌المللی

یک نشریه آلمانی در مطلبی به درماندگی شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ برای یافتن پاسخ مناسبی برای بحران‌های بین‌المللی از جمله مسئله اوکراین، مناسبات با روسیه و جنگ غزه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشترن" در مطلبی به درماندگی در کنفرانس امنیتی مونیخ برای یافتن پاسخی به بحران های بین المللی از جمله جنگ اوکراین و غزه پرداخته و نوشت: پوتین، اوکراین و خاورمیانه، مسائل سرنوشت ساز در مونیخ همچنان بدون پاسخ مانده است.

در اینجا این پرسش مطرح است که آیا اوکراین می تواند در برابر مهاجمان روسی مقاومت کند؟ سرنوشت مناقشه خاورمیانه چه خواهد شد؟ وقتی نوبت به مسائل عمده کنونی و سرنوشت ساز می رسد در کنفرانس امنیتی مونیخ گیجی وجود دارد.

این یک هشدار فوری است که "ولودیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین در مهم ترین نشست سیاستمداران و کارشناسان سیاست امنیتی به متحدان خود خطاب کرد. رئیس جمهور اوکراین در آخر هفته در سخنانی در این کنفرانس امنیتی گفت: "ما باید با هم به عنوان یک تیم عمل کنیم. اگر اوکراین به تنهایی بایستد، آنگاه خواهید دید که چه اتفاقی می افتد: روسیه ما را نابود خواهد کرد، بالتیک را نابود خواهد کرد، لهستان را نابود خواهد کرد - او قادر به انجام این کار است." وی در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را "هیولا" خواند.

در ادامه این گزارش آمده است: زلنسکی به مونیخ آمد تا بار دیگر وضعیت دراماتیکی را که نیروهای مسلح وی در نبرد در برابر مهاجمان روسی در آن قرار دارند، برای متحدان اروپایی خود کاملاً روشن کند. اندکی قبل از سخنرانی او، روس ها شهر آودیوکا در شرق اوکراین را تصرف کردند که این یک شکست جدی برای کی یف بود. مهمات در این کشور کم کم در حال کمیاب شدن است و کمبود تسلیحات دوربرد مانند موشک های کروز آلمانی تاروس وجود دارد که اوکراین از زمان درخواست در ماه مه بیهوده منتظر آن بوده است.

زلنسکی گفت: سال 2024 انتظار واکنش همه ما را دارد. این اظهارات رئیس جمهور اوکراین به متحدان اروپایی اشاره دارد، اما مهمتر از همه، ایالات متحده آمریکا، که تا کنون بزرگترین تامین کننده تسلیحات اوکراین بوده است خطاب قرار گرفته است. ماه هاست که هیچ تعهد جدیدی برای کمک های نظامی از آنجا وجود ندارد. بسته ای به ارزش 60 میلیارد دلار آمریکا (حدود 56 میلیارد یورو) در کنگره گیر کرده است. سنا موافقت کرده است، اما مانع بالاتر مجلس نمایندگان، مجلس دوم پارلمان است.

حدود دوازده تن از اعضای جمهوریخواه کنگره به مونیخ آمدند. آن ها یکی از پرطرفدارترین شرکای مکالمه در آنجا هستند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با برخی از آنها صحبت کرد، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان و البته زلنسکی هم همین طور.

جمهوری خواهان آمریکا به دلیل مبارزات انتخاباتی ترامپ بسته اوکراین را مسدود نمی کنند. جمهوری خواهان به بسته اوکراین بدبین هستند زیرا معتقدند این به نفع کشورشان نیست. به عنوان مثال، آنها مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از مرزهای جنوبی کشور خود را در اولویت قرار می دهند.

در ادامه این مطلب آمده است: هیچ کس در مونیخ واقعا نمی تواند بگوید اگر کمک های ایالات متحده وجود نداشته باشد، اروپایی ها چقدر می توانند آن را جبران کنند. هیچ کس واقعاً پلان B دیگری را هم آماده نکرده است. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با زلنسکی گفت: «تنها طرح الف وجود دارد که تضمین می کند اوکراین آنچه را که نیاز دارد به دست می آورد».

در ادامه این مطلب آمده است: اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر در برابر جو بایدن پیروز شود، اروپایی‌ها ممکن است با پرسش‌های سرنوشت‌ساز کاملا متفاوتی روبرو شوند. این کاندیدای بالقوه 77 ساله این موضوع را درست در زمان کنفرانس امنیتی با زیر سوال بردن حمایت نظامی از متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع خود پرداخت نمی کنند، به وضوح بیان کرد.

بهر حال اما اروپا و به ویژه آلمان باید در مسائل امنیتی مستقل تر شود، این پیام ترامپ است.

در مونیخ همچنین موضوع خاورمیانه و جنگ در نوار غزه مطرح می شود. در ده‌ها بحث در پشت صحنه، سیاستمداران ارشد مانند شولتز و بائربوک این موضوع را بررسی کردند که چگونه می‌توان از رنج بیشتر برای جمعیت غیرنظامی جلوگیری کرد و یک راه‌حل بلندمدت برای این درگیری چگونه می‌تواند به نظر برسد.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکی از بازیگران کلیدی، در لیست مهمانان مونیخ غایب بود. برای همین به وی باید از راه دور در مورد پیامدهای چشمگیر احتمالی عملیات زمینی برنامه ریزی شده رژیم صهیونیستی در رفح در جنوب نوار غزه هشدار داده می شد و به وی یادآوری می شد که راه حل دو کشوری از دیدگاه غرب غیرقابل قبول است.

"یتسحاق هرتزوگ"، رئیس رژیم صهیونیستی که به عنوان عالی ترین نماینده رژیم صهیونیستی به مونیخ سفر کرد، به شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی امیدی به آغاز سریع گفتگوها در مورد راه حل صلح بلندمدت نداد. وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز امکان تشکیل کشور فلسطین وجود دارد، گفت: اگر راه حل های واقعی برای مسئله امنیت اسرائیل پیدا نکنیم، این اتفاق نمی افتد. هیأت های شرکت کننده می گویند که بحث های خوبی صورت گرفت، اما پیشرفت واقعی نداشت.

در نهایت تکان‌دهنده‌ترین و قدرتمندترین لحظه کنفرانس امنیتی، حضور خودجوش "یولیا ناوالنایا" در بعدازظهر جمعه، تنها چند ساعت پس از اعلام مرگ همسرش الکسی ناوالنی بود. او در یک سخنرانی کوتاه از تمام جامعه بین المللی خواست که "رژیم وحشتناک" روسیه را شکست دهند.

دولت روسیه به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشد. عده ای در مونیخ بودند که مرگ ناوالنی را پیام پوتین به اوکراین و متحدان غربی آن در مونیخ می دانستند. ویتالی کلیچکو، شهردار کیف در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت که پوتین به عنوان فردی که همه تصمیم‌ها را در روسیه می‌گیرد، مسئولیت دارد و افزود: "فکر نمی کنم این اتفاقی باشد."

عواقب احتمالی مرگ ناوالنی نیز در مونیخ مورد بحث قرار گرفت و این به سرعت شرکت کنندگان را به اوکراین بازگرداند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: بهترین راه برای گرامیداشت یاد الکسی ناوالنی حمایت از اوکراین است.

روزنامه ویرتشافتز ووخه آلمان هم در مطلبی نوشت: ترس از ناپدید شدن ایالات متحده در تمام سخنرانی های کنفرانس امنیتی مونیخ مشهود است. به طور فزاینده ای این مسئله آشکار می شود که اروپا باید بدون مهم ترین شریک ناتو از نظر نظامی عمل کند. اما این برای آن گران خواهد بود.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در طول حضورش در مونیخ زمان قابل توجهی را صرف انتقاد از انحرافات دونالد ترامپ بدون ذکر نام کرد. اما هریس نمی تواند ترس از ترامپی که ناتو را در کاخ سفید رد می کند، از بین ببرد، حتی اگر در مونیخ تمام تلاش خود را بکند.

در ادامه این مطلب آمده است: حتی در پشت صحنه، قهرمانان کنفرانس امنیتی مونیخ تاکنون به سختی توانسته اند ابهامی در میان شرکای اروپایی خود که رئیس جمهور سابق و بالقوه جدید ایالات متحده یک هفته پیش ایجاد کرده بود، آرام کنند. ترامپ در یک رویداد کمپین انتخاباتی صراحتا از روسیه خواست در صورت عدم انجام تعهدات مالی به شرکای ناتو حمله کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1672824

مهمترین اخبار ایران و جهان: