نیوز سیتی!
01 بهمن 1402 - 15:36

جابه‌جایی شهرک تخصصی روی زنجان در ایستگاه مطالعه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه مطالعات جابه‌جایی شهرک تخصصی روی در صورت تامین اعتبار در سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد، گفت: اقدامات بسیار زیادی انجام شده تا مشکلات زیست محیطی این شهرک کمتر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هوای پاک برگزار شد با اذعان به اینکه باید قبول کنیم که زمین حالش خوب نیست، اظهارداشت: چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا ناشی از آلودگی هوا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به روزشمار هفته هوای پاک تصریح کرد: نخستین روز هوای پاک به  حقوق عامه اشاره دارد و زمانی که این موضوع مطرح می‌شود تمام جامعه حقی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست توسعه را مد نظر دارد و باید توسعه‌ای باشد تا انسان بتواند حیات داشته باشد، گفت: زندگی انسان‌ها باید با کیفیت باشد و یکی از شاخص‌های این کیفیت داشتن هوای پاک است.

یافتیان با بیان اینکه در بحث حفاظت از محیط زیست قطعا نقش مردم بسیار پررنگ است، افزود: رسانه‌ها در انعکاس اخبار محیط زیست به مردم تأثیرگذاری خاصی دارند و در ارتقای دانش آنها موثرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه اصحاب رسانه را کمک به خود می‌دانیم نه مقابل خود ادامه داد: انتظار داریم که اطلاع رسانی‌ها دقیق‌تر و با تفسیر جامع و کامل برای مردم انجام شود تا در راستای حفاظت از محیط زیست انجام وظیفه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جابه‌جایی شهرک تخصصی روی اشاره کرد و گفت: در رابطه با امکان جابه‌جایی شهرک تخصصی روی یا عدم امکان این امر نمی‌توان چیزی گفت چرا که نیازمند مطالعات است.

یافتیان با اشاره به اینکه مطالعات جابه‌جایی شهرک تخصصی روی در صورت تامین اعتبار در سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد، افزود: اقدامات بسیار زیادی انجام شده تا مشکلات زیست محیطی این شهرک کمتر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ادامه داد:  فقط ۲۸ مورد از واحد‌های مستقر در این شهرک در طول ۹ ماه گذشته که تخلف زیست محیطی داشته اند، اقدام حقوقی انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه صنعت سرب و روی بی ربط به سرطان نیست، افزود: به هر حال در مورد سرطان ناشی از عناصری نظیر سرب و روی باید متخصصان امر ظهار نظر کنند.

وی ادامه داد:  مقاله‌ای منتشر شد در سال ۲۰۱۶ که آمار سرطان را در ۱۳ نوع در ایران بررسی کرده بود که در چند آیتم آن زنجان جزو پنج استان برتر بود، یک مورد آن مربوط به بیماری‌های دستگاه گوارش است که آمار در استان زنجان در آن نوع بالا است.

یافتیان با اشاره به اینکه نمی‌شود همه بیماری سرطان را فقط به سرب و روی ارتباط داد، گفت: طبق اقدامات و پیگیری‌های انجام شده مقداری از آلایندگی سرب و روی قابل کنترل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان  در ادامه در خصوص  مصوبات مربوط به سفر ریاست جمهوری گفت: مبلغی که قرار است به محیط زیست اختصاص یابد ۳۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن برای تجهیزات حفاظتی مناطق تحت مدیریت و ۵۰ درصد دیگر نیز به ایستگاه‌های سنجش هوا اختصاص خواهد یافت که البته این موضوع قطعی نیست.
پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1644768

مهمترین اخبار ایران و جهان: