نیوز سیتی!
08 بهمن 1402 - 10:57

هشدارِ ورود به بازار ارز؛ نوسانات اخیر هیچ دلیل بنیادی‌ اقتصادی ندارد

به گفته مصطفی صفاری کارشناس مسائل اقتصادی، نوسانات امروز در بازار ارز به دلیل تحولات سیاسی در خاورمیانه و ایران نظیر حمله آمریکا به یمن، جنایت تروریستی کرمان، پاسخ سپاه به تروریست‌های مستقر در پاکستان، عراق و سوریه و غیره است و هیچ دلیل بنیادی اقتصادی ندارد.

‌مصطفی صفاری در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اعلام این مطلب بیان کرد: ‌تحولات سیاسی و امنیتی ممکن است موجب شوک‌های سیاسی در کشورها شود که این شوک‌ها معمولا آثاری کوتاه‌مدت و موقتی بر اقتصاد و بازارهای مالی یک کشور می‌گذارد، بنابراین با آرام شدن فضای سیاسی، نرخ ارز به قیمت قبلی خود بازمی‌گردد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، وصول مطالبات ارزی و ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا موجب می‌شود که نرخ ارز تا پایان سال در کانالی مشخص نوسان داشته باشد؛ ‌از ابتدای سال تاکنون نرخ ارز نوسان اندکی داشته که بخشی از این نوسان همان‌طور که گفته شد به علت تحولات سیاسی منطقه است و جای نگرانی ندارد زیرا میزان رشد ۱۰ درصدی در مدت اخیر فعلا اتفاق نگران‌کننده‌ای نیست.

وی افزود: معتقدم بانک مرکزی به خوبی توانسته است بازار ارز را مدیریت کند و به اوضاع مسلط باشد این را از این منظر می‌گویم که با تحولات منطقه‌ای، شاهد جهش‌های شدید در نرخ ارز نبود‌ه‌ایم و با گذشت مدت کوتاهی از بحران‌های سیاسی، قطعا نرخ ارز به محدوده‌ قبلی خود برمی‌گردد.

صفاری با اشاره به این موضوع که در نوسان نرخ ارز نباید نقش دلالان و سفته بازان را نادیده بگیریم، تاکید کرد: تثبیت نرخ ارز به معنای میخکوب‌کردن این نرخ نیست، پس نوسان ۱۰ درصدی آن هم بعد از یک سال ثبات برای بازار ارز امری معمول است؛ اما باید در نظر داشته باشیم در همین نوسان اندک عده‌ای از سفته بازان و دلالان با هدف به دست آوردن منفعت شخصی، قصد ایجاد نوسان در این بازار را داشته و دارند که ‌با اقدامات بانک مرکزی در کنار مدیریت نوسانات غیرمعمول، قطعا سوداگران ارزی در نوسان‌گیری ناموفق خواهند بود.

* مردم عادی مراقبت کنند فریب نوسانات ارزی را نخورند

بنابراین گزارش ‌معامله‌گران ارز معتقدند سقف دلار جایی هست که بازارساز وارد بازار شود، به عقیده آنها بازارساز قدرتش را دارد که با تزریق درهم، عرضه شمش و سکه‌های بدون تاریخ، جلوی نوسان بازار قد علم کند؛ حال سوال برخی معامله‌گران این است که اگه بازارساز می‌توانسته این کارها را انجام بدهد چرا زودتر انجام نمی‌دهد؟ جواب گروهی از معامله‌گران این است که بازارساز قلاب را بالا می‌برد تا ماهی‌های جدیدی دور قلاب جمع کند و سپس با ریزش نرخ ارز سوداگران ارزی نتوانند سودی کسب کنند، در این راستا تحلیل گران هشدار می‌دهند که مردم عادی مراقبت کنند فریب نوسانات ارزی را نخورند چون هر بار بازار نوسانی شده، بازارساز توانسته است ثبات را به بازار برگرداند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1651724

مهمترین اخبار ایران و جهان: