نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 13:13

بررسی زمینه‌های کلیدی توسعه ترکمنستان در سال 2024

در نشست کابینه وزیران ترکمنستان زمینه‌های کلیدی توسعه این کشور در سال جدید میلادی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست کابینه وزیران ترکمنستان به ریاست «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور این کشور برگزار و طی آن زمینه‌های کلیدی توسعه «عشق آباد» در سال جدید میلادی بررسی شد.

به‌ویژه طی این نشست برنامه‌هایی برای توسعه حوزه مالی و اقتصادی، تداوم پروژه‌های زیربنایی بزرگ و گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای خارجی ارائه و مسائل کشاورزی، علمی و آموزشی، فرهنگی و همکاری‌های بین‌المللی بررسی شدند.

تقویت امنیت سایبری و توسعه فناوری‌های دیجیتال در ترکمنستان از جمله ایجاد سیستم «دولت الکترونیک» و آموزش متخصصان مربوطه مورد توجه ویژه قرار گرفت.

در مجموع، در این نشست برنامه‌های کلان برای توسعه مترقی بیشتر ترکمنستان در تمام زمینه‌های کلیدی ارائه شد.

امور مالی و اقتصاد

وزارتخانه و ادارات ذیربط ترکمنستان پیش‌نویس «برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور برای سال 2024» را تهیه کرده‌اند که در آن توسعه صنایع و مناطق و همچنین ایجاد مشاغل جدید در ولایات را پیش‌بینی ‌می‌کند.

در این سند ایجاد صنایع جایگزین واردات و صادرات‌محور، حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و بهبود فضای کسب و کار پیش‌بینی شده است.

ساخت و ساز

پیش‌نویس برنامه سرمایه‌گذاری ترکمنستان برای سال 2024 توسط دولت این کشور تهیه شده که در آن ادامه ساخت خط لوله گاز تاپی، ساخت فرودگاه جدید در ولایت «بالکان»، نیروگاه ترکیبی با ظرفیت هزار 574 مگاوات، بزرگراه بین‌المللی پرسرعت «عشق آباد – ترکمن‌آباد»، پلی بر روی خلیج «گارابوگاز‌ کول» و همچنین مرحله دوم شهر «آرکاداغ» پیش‌بینی می‌شود.

رئیس جمهور ترکمنستان پس از شنیدن گزارش برنامه سرمایه‌گذاری به «بایمراد آنامامادف» معاون نخست وزیر این کشور دستور داد بار دیگر پیش نویس این سند را بررسی کند.

تجارت

برنامه‌های کاری وزارتخانه‌ها و ادارات مجتمع تجاری ترکمنستان برای سال 2024، معرفی روش‌های پیشرفته انجام معاملات الکترونیکی در بورس کالا و مواد اولیه دولتی، برپایی نمایشگاه‌ها با استفاده از فناوری‌های روز در اتاق بازرگانی و صنایع و همچنین گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای خارجی برنامه ریزی شد.

استفاده از منابع زمین

شرکت دولتی «ترکمن‌ژئولوژی» کارهای اکتشافی هیدروژئولوژیک را برای شناسایی ذخایر جدید آب آشامیدنی با استفاده از فناوری‌های جدید انجام می‌دهد.

کشاورزی

آماده‌سازی کشتزارهای پنبه ولایات ترکمنستان از جمله شخم و تسطیح ادامه دارد. برای به دست آوردن برداشت غنی، مراقبت از کاشت بذر گندم و در عین حال، ذخایر آب اضافی در مخازن برای آبیاری محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

علم و آموزش

در ترکمنستان به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد شاعر و متفکر بزرگ ترکمن کنفرانس علمی بین‌المللی «مختومقلی فراغی و ارزش‌های عمومی بشری» و همچنین سومین مجمع علمی و نوآوری ترکمنستان – چین برگزار می‌شود.

فناوری‌

«سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان قطعنامه «در مورد اقدامات برنامه‌ریزی شده برای تقویت کار برای تضمین امنیت سایبری در ترکمنستان» را امضا کرد که هدف از آن تقویت امنیت سایبری این کشور، آموزش متخصصان و توسعه تولیدات در این راستا، است.

سیستم دولت الکترونیک در ترکمنستان بر اساس معماری X-Road ایجاد خواهد شد. در حال حاضر، تامین‌کننده تجهیزات لازم همراه با برنامه توسعه سازمان ملل متحد در حال انتخاب است.

فرهنگ

در ماه نوامبر، قرار است جشنواره بین‌المللی فیلم «کورکوت آتا» در ترکمنستان برگزار شود و در طول سال رویدادهای مختلف و مسابقات خلاقانه به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی برگزار خواهد شد.

به مناسبت صدمین سالگرد تولد «آیخان حاجی‌اف» هنرمند خلق ترکمنستان نمایشگاه و انجمن «پیراگیدن لوحلانان اوساد» با حضور ههرمندان ترکمن، دانشجویان دانشگاه‌ای تخصصی و مهمانان خارجی برگزار می‌شود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646968

مهمترین اخبار ایران و جهان: