نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 14:31

آغاز مرحله حذفی تقابل زلنسکی-زالوژنی

در جدیدترین خبر از تقابل رئیس‌جمهور اوکراین و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، رسانه‌های غربی دوشنبه گزارش دادند زلنسکی به زالوژنی پیشنهاد داده داوطلبانه کناره‌گیری کند.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «فرمانده کل اوکراین والری زالوژنی پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور این کشور ولودیمیر زلنسکی را رد کرده است»، نشریه‌های انگلیسی فایننشال تایمز و اکونومیست پنجشنبه این خبر را به نقل از منابع آگاه گزارش دادند تا موضوع اختلاف بین بالاترین مقام سیاسی با ارشدترین فرمانده نظامی اوکراین در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه بار دیگر داغ شود. 

طبق این گزارش، زلنسکی در دیدار دوشنبه به زالوژنی پیشنهاد استعفا و در عوض ریاست شورای امنیت ملی اوکراین را داد که فرمانده اوکراینی آن را نپذیرفت و رئیس‌جمهور اوکراین او را تهدید کرد که «چه نقش جدیدی بپذیرد یا نه، از این سمت برکنار خواهد شد». 

در همان روز رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی اوکراینی به نقل از مقام‌های سیاسی و نظامی گزارش دادند که زالوژنی در آستانه از دست دادن منصب خود است، اما وزارت دفاع اوکراین این موضوع را رد کرد.

تنش بین این دو در ماه نوامبر زمانی که فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین وضعیت میدان نبرد با روسیه را بعد از شکست ضدحملات، بن‌بست توصیف کرد و روایت زلنسکی را زیر سوال برد، تشدید شد. یک ماه بعد، نظرسنجی موسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف (KIIS) نشان داد اعتماد عمومی به زلنسکی از ۸۴ درصد در سال گذشته به ۶۲ درصد کاهش یافته، در حالی که زالوژنی مورد اعتماد ۸۸ درصد از اوکراینی‌هاست. 

 

حملات راکتی گسترده روسیه به مواضع ارتش اوکراین نزدیک سربریانسکی 

 

دو منبع دیگر به فایننشال تایمز گفتند گرچه ظاهراً سرنوشت زالوژنی قطعی شده اما زلنسکی شاید او را مدتی در این سمت نگه دارد تا از رسوایی گسترده‌تر جلوگیری کند. همه اینها در حالی است که نام زالوژنی به دلیل محبوبیت در بین رای‌دهندگان اوکراینی، به عنوان یک رقیب سیاسی بالقوه برای زلنسکی مطرح است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1655768

مهمترین اخبار ایران و جهان: