نیوز سیتی!
27 آبان 1402 - 22:25

ماموریت جت‌های فرا صوت و بمب افکن‌های روسیه نزدیک حریم هوایی ناتو

رسانه‌ها روز شنبه از ماموریت شماری جنگنده و بمب افکن روسیه نزدیک حریم هوایی ناتو و رهگیری آن‌ها توسط جنگنده‌های «اف-35» نروژ خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شماری از  بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های روسیه در ماموریت نزدیک حریم هوایی ناتو پرواز کردند.

به گزارش وبگاه «ایرلایو» فرماندهی هوایی ناتو روز شنبه اعلام کرد که در این رویداد که روز پنجشنبه گذشته به وقوع پیوست نیروی هوایی نروژ در واکنش  به ماموریت هواپیماهای نظامی روسیه چند فروند جنگنده «اف-۳۵» خود را به پرواز درآورد.

 

آمریکا بر این باور است که روسیه با نفوذ در منطقه دفاع هوایی آلاسکا پیام‌های پنهان به ارتش ایالات متحده ارسال می‌کند. اول از همه، روسیه با اینگونه ماموریت‌ها به توانایی خود برای تهدید ساحل غربی ایالات متحده اشاره می‌کند. تقویت غرور و قدرت روسیه، در دکترین راهبردی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نقش اساسی دارد.

ناتو نوع هواپیماهای روسیه را ۲ فروند بمب افکن «توپولوف-۱۶۰»، 2 فروند جنگنده «میگ-۳۱» و ۲ فروند سوخترسان «ایلوشین-۷۸» اعلام کرد.

فرماندهی هوایی ناتو مدعی شد که هواپیمای روسی بلافاصله پس از مواجهه با اف-۳۵ مسیر خود را تغییر داده و به حریم هوایی روسیه بازگشتند.

کارشناسان امور هوانوردی بر این باورند که تهدید روسیه در شمال آمریکا فقط برای نمایش نیست و روسیه چیزی فراتر از یک پیام ارسال می‌کند. در این بین، ایالات متحده فاقد ظرفیت نظامی برای مقابله با تهدیدات جنگی همزمان از سوی مسکو و پکن است.

روسیه در این نوع ماموریت‌ها همواره قوانین هوانوردی بین‌المللی را رعایت کرده است. این حوادث نگرانی‌هایی را در مورد احتمال اشتباه محاسباتی یا تصادفی که می‌تواند به درگیری بزرگ‌تر بین روسیه و ایالات متحده تبدیل شود، افزایش داده است. هر دو طرف خواستار گفت‌وگو و ارتباط بیشتر برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده هستند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1576968

مهمترین اخبار ایران و جهان: