نیوز سیتی!
04 آبان 1402 - 09:40

تصویب اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی «زیارت» در کارگروه فراقوه‌ای

با پیگیری‌های استاندار گلستان و اقدامات شبانه‌روزی دستگاه اجرایی و قضایی در راستای توقف ساخت و سازهای غیرمجاز و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز از گذشته، کارگروه فراقوه‌ای درخواست استان گلستان مبنی بر اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی و صدور مجوز طرح های گردشگری عمومی در منطقه گردشگری زیارت را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان، دکتر علی‌محمد زنگانه در جلسه کارگروه فراقوه‌ای روستای زیارت یک بافت با ارزش تاریخی است که دارای نقاط گردشگری و تفریحی مثل جنگل، کوه، آبشار، آب گرم و امام زاده است و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران است.

وی ادامه داد: با توجه به شیب‌دار بودن اراضی و عدم امکان کشاورزی متاسفانه مردم روستا در سال‌های گذشته به فروش اراضی خود روی آوردند و ساخت و ساز غیرمجاز در دهه‌های گذشته افرایش پیدا کرد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از گسترش ساخت و ساز غیرمجاز اقدامات گسترده‌ای انجام شد که پهنه بندی مناطق و اقدامات کنترلی و تصویربرداری هوایی با هدف پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز اقدامات موثری بود که با اجرای ایست و بازرسی و ورود دستگاه های اجرایی و قضایی در ابتدای ورودی محور ارتباطی روستا، ساخت و ساز غیرمجاز را به صفر رساند.

زنگانه بیان کرد: هماهنگی موجود بین دستگاه‌های مختلف باعث شده از طریق شناسایی، پایش و رصد و صدور و اجرای احکام قضایی ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه گردشگری زیارت قطع شود و از سوی دیگر برای رونق معیشت مردم روستا، طرحی با محوریت مردم روستا برای کسب درآمد از طریق گسترش گردشگری طراحی، تدوین و تنظیم شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح مجموعه‌های مختلف مکلف به انجام اقداماتی هستند که کمترین بارگذاری سازه در منطقه گردشگری زیارت رقم بخورد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، شاهد رونق درآمد از طریق گسترش گردشگری باشیم.

استاندار گلستان تصریح کرد: به منظور اجرای این طرح نیاز است تا مصوبات پیشین کارگروه فراقوه‌ای به منظور تسریع در اجرای طرح‌های گردشگری اصلاح شود و اجازه دهیم اقدامات بر مدار قانون پیگیری و اجرا شود و علاوه بر پیشگیری و برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز، طرح‌های گردشگری را نیز بتوانیم با قوت اجرایی کنیم.

زنگانه افزود: 47 درصد مردم استان گلستان ساکن روستا هستند و توسعه روستا محور یکی از سیاست‌های اساسی در مدیریت استان است.

وی اضافه کرد: ما در قبال مردم این استان که درآمد سرانه آنها کم تر از نصف میانگن کشور است مسوولیم و باید کمک کنیم که شرایط معیشتی مردم به ویژه مردم روستا بهبود یابد. طی اقدامات دو سال اخیر درآمد سرانه به بالای نصف میانگین کشور رسیده و ضریب جینی در روستاها بهبود یافته است و ما باید همچنان برنامه های پیشرفت روستا محور را ادامه بدهیم.

استاندار گلستان تاکید کرد: در استان گلستان ما یک الگوی پیشرفت مبتنی با رعایت چهارچوب‌های محیط زیستی را اجرا می‌کنیم که در بسیاری از موارد اقدامات استان گلستان الگوی کشوری شده است.

زنگانه بیان کرد: تمامی دهیارانی که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و گزارش ساخت و سازهای غیرمجاز را ارائه نمی‌دهند بلافاصله عزل می‌شوند.

گفتنی است، بر اساس مذاکرات انجام شده، ارائه گزارش‌های کارشناسی و بررسی‌های تخصصی مقرر شد در مصوبه جدید، ضمن تداوم برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز و تعیین تکلیف ساخت و سازهای غیرمجاز گذشته، طرح گردشگری و طبیعت‌گردی عمومی با پرهیز از ساخت و ساز ویلاهای شخصی و پرهیز از خصوصی شدن اراضی ملی و عمومی با رعایت قوانین و مقررات ذیربط و استعلام از مراجع مربوطه اجرایی شده و مجوزهای قانونی در خصوص طرح های  گردشگری عمومی صادر شود.

پایان پیام/۸۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1550924

مهمترین اخبار ایران و جهان: