نیوز سیتی!
18 آذر 1402 - 11:26

«مردم» قربانی اختلافات شورا و شهرداری شهر اسفرورین

مدیریت شهری اسفرورین از توابع شهرستان تاکستان مدتی است در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد. موضوعی که مشکلات متعددی را برای شهروندان این شهر به دنبال داشته و می بایست مسوولان شهرستان تاکستان و استان قزوین برای برون رفت از این شرایط، اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، اسفرورین از توابع شهرستان تاکستان ۳۵ سال است که تبدیل به شهر شده و حدود ۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

پارلمان محلی این شهر دارای ۵ عضو می باشد که شامل ۴ آقا و یک خانم است.

مدتی است بین اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری یکپارچگی و اتحاد لازم وجود ندارد و همین اختلاف نظر، سبب شده شهروندان اسفرورینی با مشکلات زیادی روبرو شوند و زمینه نارضایتی آنها ایجاد شود.

برای بررسی دلایل شکل گیری این اختلافات، خبرنگار فارس به گفت و گو با تعدادی از شهروندان و مسوولان پرداخت.

اسفرورین، امکانات تفریحی و فضای سبز ندارد

شفیعی یکی از شهروندان اسفرورینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان با اشاره به وضعیت نابسامان شهری و نبود امکانات رفاهی، تفریحی و فضای سبز گفت: ۱۲ سال پیش شورا و شهرداری اسفرورین قول احداثی بوستان را داده و اذعان کرده بودند که در اولین فرصت اقدام می‌شود اما هیچ جانمایی در این خصوص صورت نگرفت و اقدامی هم نشد.

وی از وضعیت آسفالت معابر و کوچه‌ها گلایه کرد و افزود: معابر شهر شرایطی خوبی ندارند و کسی هم به این موضوع توجه نمی کند.

شهروندان نباید هزینه اختلاف شوراها را بپردازند

یکی دیگر از شهروندان اسفرورینی گفت: اختلاف بین شوراها با تفکرات حزبی مختلف، باعث شده شهر اسفرورین از مسیر رشد و پیشرفت دور شود و مردم با مشکل روبرو شوند.

وی با بیان اینکه تاوان اختلافات اعضای شورای شهر را نباید شهروندان پرداخت کنند، افزود: مردم اسفرورین شهیدپرور، دلسوز و پای انقلاب بوده و هستند و احقاق حق خود که شامل بودجه، امکانات و فضای سبز و رفاهی است را خواستار هستند و از مسوولان شهرستان و استان انتظار داریم به نابسامانی مدیریت شهری خاتمه دهند.

شورا عملا تعطیل است

در ادامه هاشم فرجی رئیس شورای شهر اسفرورین در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طی دو سالی که از فعالیت دوره ششم شورای شهر می گذرد، ۲ عضو این شورا فقط چند ماه در جلسات حضور داشته اند. این دو عضو ساکن قزوین هستند و این موضوع را از مسوولان استان قزوین پیگیری کرده ایم اما پاسخ قانع کننده ای ارائه نشده است.

وی اذعان کرد: شهردار سابق بیش از ۱۰ ماه در این شهر مشغول به کار بود اما طی این مدت در محل خدمت خود، سکونت نیافت و تنها ۴ تا ۵ روز در هفته در شهرداری حضور داشت و مردم از این موضوع ناراضی و گلایه مند بودند.

این عضو شورای شهر اسفرورین با بیان اینکه شورا مستقل است و برخی دخالت ها به تشدید مشکلات در مدیریت شهری دامن زده است، ادامه داد: این طور به نظر می رسد که شهردار بدون مصوبه و غیر قانونی فعالیت می کرد و بر این اساس باید گفت شورا عملا تعطیل است و همکاری لازم بین شورای شهر و شهرداری وجود ندارد.

فرجی ادامه داد: بعد از دو ماه تاخیر، نسبت به برگزاری جلسه هیات رییسه شورای شهر اسفرورین اقدام شد و یک سال است که کمیسیون ماده صد انجام نشده و کارهای مردم بر زمین مانده و قانون اجرا نمی شود.

وی بیان کرد: چند ماه است مصوباتی نداشتیم که به جلسه کمیته انطباق ارجاع دهیم. از مسوولان مربوطه درخواست داریم به شورای شهر اسفرورین کمک کنند تا مشکلات حل شود و به عنوان نماینده مردم، خدمات بهتر و بیشتری ارائه دهیم.

این عضو شورای شهر اسفرورین با اشاره به استیضاح مجید زارع پور شهردار این شهر در یک ماه پیش با سه رای شورا گفت: اخیرا علی مهرعلیان به عنوان سرپرست شهرداری تعیین و جهت صدور حکم به استانداری قزوین معرفی شد.

شهر قفل شده است!

احمد عمویی یکی دیگر از اعضای شورای شهر اسفرورین با بیان  اینکه هر هفته ارباب رجوع بسیاری به شهرداری مراجعه  می کنند اما به دلیل عدم حضور شهردار، با در بسته روبرو می شدند، به خبرنگار فارس گفت: برخی امور در شهرداری همچون تعریض جاده ترانزیتی شهر اسفرورین بدون اینکه شورا در جریان امر باشد، اجرا شد که ما خواهان ورود دستگاه های نظارتی در این موارد غیرقانونی هستیم.

وی بودجه امسال شهرداری اسفرورین را حدود ۲۱ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: کارخانه آسفالت راه‌اندازی نشده، ماسه شویی متوقف شده و هر جایی که اقدامی صورت می‌گیرد نیمه کاره رها می‌شود و یا اختلاف وجود دارد که نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

این عضو شورای شهر اسفرورین ادامه داد: سوال مردم از ما این است وقتی دو عضو شورا در جلسات حضور پیدا نمی کنند چرا اعضای علی البدل جایگزین نمی‌شوند. متاسفاه در این دو سال شهر بسیار متضرر شده و بر این اساس از فرماندار شهرستان تاکستان و مدیرکل امور دفتر شهری استانداری قزوین درخواست داریم به وضعیت و مشکلات موجود در شورا و شهرداری اسفرورین رسیدگی کنند.

اختلافات شوراها دلیل اصلی مشکلات شهر اسفرورین است

حجت‌الاسلام سید روح‌الله حسینی امام جمعه شهر اسفرورین در گفت و گو با فارس با اشاره به گلایه های فراوان مردم این شهر از وضعیت مدیریت شهری و وجود مشکلات متعدد اظهار کرد: وضعیت آسفالت معابر و مبلمان و چیدمان شهری نامناسب است و شاید تنها شهری باشد که حتی یک متر هم فضای سبز ندارد.

وی عمده مشکلات شهر را اختلافات بین اعضای شورا ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه در شورای شهر اسفرورین مصوبه‌ای به تصویب نمی‌رسد بحث کارها و پروژه‌های عمرانی شهر ناقص می‌ماند.

امام جمعه شهر اسفرورین تاکید کرد: لازم است مصوباتی که سالیان سال برای شهر به تصویب رسیده اما به حقوق مردم در امور شهری پرداخت نشده، از سوی مسوولان پیگیری و اجرایی شود تا حق مردم تضییع نشود.

حجت‌الاسلام حسینی اذعان کرد: مردم شهر اسفرورین از کم کاری های صورت گرفته ناراضی هستند که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.

وضعیت مدیریت شهری اسفرورین در سطح استان پیگیری می شود

محسن اسماعیلی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص ادعای برخی از شورای شهر اسفرورین مبنی بر عدم حضور 2 عضو شورا در جلسات، عنوان کرد: فرایند حضور در جلسات شورای شهر لازم است انجام شود تا اعضای شورا در جلسات حضور یابند. اگر فرایند برگزاری جلسات انجام شود و عضوی از شورا در 6 جلسه حضور پیدا نکند با مستندسازی و ارائه به فرمانداری، موضوع بررسی و اگر تخلف محرز شد بحث جایگزینی مطرح می شود.

این مسوول ادامه داد: برخی از اعضای شورای شهر اسفرورین اذعان می کنند که دو عضو در جلسات شرکت نمی کنند و بعضی از اعضای شورای شهر هم بیان می کنند که دعوت نامه داده نمی شود. این موضوع به صورت مکتوب به ما اعلام شده و با نگاه جامع به موضوع رسیدگی کنیم و بخشی به موضوع نگاه نکنیم. همچنین این موضوع در فرمانداری هم رسیدگی خواهد شد چرا که فرماندار باید به بررسی صحت و سقم موضوع بپردازد و سپس تصمیم لازم اخذ شود.

در صورت تکرار غیبت ها، با اعضای متخلف شورا برخورد می شود

سیدجمال‌الدین حسینی فرماندار شهرستان تاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نشست سه ساعته با جمعی از مطالبه گران، معتمدین و دلسوزان شهر اسفرورین و گروه‌های مردمی اسفرورین بیان کرد: بحث هایی که در خصوص اختلافات شوراهای اسفرورین مطرح و برخی از اعضا در جلسات شرکت نمی‌کردند پیش از مسوولیت بنده در فرمانداری، وجود داشته است.

وی افزود: قطعا از کسانی که با کسب رای اعتماد مردم، عضو شورای شهر می‌شوند انتظار می رود جلسات شورا را تشکیل دهند و نقطه نظرات خود را در صحن شورا مطرح و نظر موافق و مخالف را بیان کنند. همچنین لازم است با توجه به تنوع و تکثر شوراها از گروه های متعدد و نوع سطح تحصیلات، باید برای منفعت و خیر مردم گام بردارند.

این مسوول تصریح کرد: مطابق قانون، مصوبات شورای شهر باید با رای اکثریت اعضا به تصویب برسد و لازم است تمام اعضای شورای‌ شهر اسفرورین در جلسات، به صورت مرتب حضور داشته باشند و با ارائه نظرات موافق و مخالف، در ساماندهی امورات شهری تصمیم‌گیری های لازم را اخذ کنند.

فرماندار شهرستان تاکستان گفت: اگر عضو شورای شهری به صورت مستمر ۶ جلسه برای جلسات شورا دعوت شود اما شرکت نکند یا در سال ۱۲ بار به طور متناوب حضور نیابد، به شورای حل اختلاف استان قزوین معرفی می‌شود.

حسینی با اشاره به جلسات خصوصی، انفرادی و چند نفره با اعضای شورای‌ شهر اسفرورین و ترغیب آنان برای شرکت در جلسات و انجام وظایف خود، اضافه کرد: طی چند روز آینده معتمدین، خانواده‌های معظم شهدا، روحانیت و مطالبه گران اسفرورین برای ترغیب اعضای شورا جهت برگزاری جلسات به صورت رسمی با آن ها به گفت و گو خواهند پرداخت.

وی عنوان کرد: در صورتی‌ که اعضای شورای شهر اسفرورین اقدام به برگزاری جلسات رسمی و شرکت در جلسات و تصویب مصوبات کردند، مساعدت قانونی را خواهیم داشت، در غیر این صورت و عدم شرکت برخی از اعضای شورای‌ شهر در ۶ جلسه، طی روزها و یا هفته‌های آینده به ناچار به شورای حل اختلاف استان قزوین معرفی می‌شوند که امیدواریم این اتفاق رقم نخورد و شوراها با یکپارچگی و انسجام برای توسعه و عمران شهر و رفع نارضایتی مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1598568

مهمترین اخبار ایران و جهان: