نیوز سیتی!
22 آذر 1402 - 13:07

مشارکت 32 درصدی هرمزگانی ها در پویش سلامت غربالگری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۳۲ درصد از مردم هدف استان هرمزگان از آغاز پویش سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا مشارکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عبدالجبار ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ویژه «پویش غربالگری دیابت و فشار خون بالا» در سالن کوثر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: پویش سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا برای سنین بالای ۱۸ سال همزمان با سراسر کشور بویژه در استان هرمزگان آغاز شده که تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

وی افزود: هدف از این پویش آموزش بیشتر و بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری های غیر واگیر است و شناسایی افراد دارای دیابت و فشار خون بالا برای کنترل و پیشگیری در جریان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۷۰ هزار نفر در این غربالگری شرکت کرده اند که ۳۲ درصد از جمعیت هدف استان را شامل می شود.

 

عبدالجبار ذاکری اضافه کرد: جمعیت هدف ما در این غربالگری یک میلیون و ۱۴۷ هزار ۶۳۹ نفر در کل استان است که از اوایل آذرماه  تا کنون ۵ هزار نفر مشکوک به فشار خون بالا و حدود ۵۰۰ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شده است.

وی اظهار کرد : ۲۲ درصد پیش فشار خون و ۸ درصد پیش دیابت وجود دارد که با معاینات مناسب در صدد پیشگیری از این بیماری در این افراد هستیم .

این مقام مسئول تاکید کرد: تا پیش از این پویش در پیمایشی که صورت گرفته ۱۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال به دیابت و ۲۴ درصد به فشار خون شناسایی شده است.

ذاکری در بخش دیگر با اشاره به بیماری های غیر واگیر که عامل مرگ و میر اشاره کرد و گفت: ۷۸ درصد از عوامل مرگ و میر در دنیا بر اثر بیماری غیر واگیر می باشد که سنین بین ۳۰ تا ۷۳ سال را شامل می شود .

وی یادآور شد : افراد مورد نظر از سنین کار جامعه محسوب می شوند که باید با معاینات درست و پیشگیری از وقوع مرگ و میر جلوگیری کرد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: بیماری های قلبی و عروقی که شامل نارسایی قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا  و بعد سرطان ها و دیابت و بیماری تنفسی از عامل های غیر واگیر عامل  مرگ و میر هستند.

ذاکری تاکید کرد: عوامل رفتاری برای کاهش این بیماری های غیر واگیر را نخست تغذیه و رژیم غذایی مناسب، جلوگیری از کم تحرکی، استفاده نکردن از مواد با چربی بالا و تشخیص زود هنگام نام برد.

وی در بخش دیگر گفت: استان هرمزگان  در بین ۱۰ استان برتر و پیشتاز در پویش غربالگری فشار خون بالا و دیابت قرار دارد که این مهم با همکاری مردم و همکاران بنده بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از همه هم استانی ها خواست در این پویش شرکت کنند و به پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت در شهر و روستا مراجعه کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1603624

مهمترین اخبار ایران و جهان: