نیوز سیتی!
26 مهر 1402 - 15:54

منبع بلندپایه روس: پاشینیان جا پای زلنسکی گذاشته است

یک منبع بلندپایه در مسکو در واکنش به سخنان اخیر نخست‌وزیر ارمنستان در پارلمان اروپا گفت که او با گام‌های بزرگ، راه رئیس‌جمهور اوکراین را دنبال می‌کند.

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع بلندپایه در مسکو در واکنش به سخنان اخیر «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در پارلمان اروپا گفت او فعالانه راه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را دنبال می‌کند. 

به گزارش «تاس» این منبع گفت: ما سخنرانی ۱۷ اکتبر (سه‌شنبه ۲۵ مهر) نیکول پاشینیان در پارلمان اروپا را کاملاً غیرمسؤولانه و تحریک‌آمیز می‌دانیم؛ بخصوص آنچه درباره روسیه و روابط روسیه و ارمنستان گفت. 

وی افزود: اگر مولداوی را اوکراین شماره دو بدانیم، اکنون می‌بینیم تلاش می‌کنند ارمنستان را به اوکراین شماره سه تبدیل کنند، در حالی که پاشینیان راه زلنسکی را دنبال می‌کند.

به گزارش «ترند»، پاشینیان در سخنرانی خود در پارلمان اروپا روسیه را به تلاش برای سرنگونی دولتش متهم کرد و گفت: «متحدان امنیتی ما علناً خواستار سرنگونی دولت دموکراتیک در ارمنستان شده‌اند». وی در ادامه گفت ارامنه، قره‌باغ را به دلیل انفعال صلح‌بانان روس ترک کردند.

طبق این گزارش، او پیش‌تر گفته بود به نیروهای حافظ صلح روس اجازه ورود به کشورش را نمی‌دهد. او پیش از این هم به اتهام‌زنی علیه نیروهای حافظ صلح روسیه که بعد از توافق ۲۰۲۰ سران سه کشور روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان وظیفه تامین امنیت منطقه قره‌باغ کوهستانی را برعهده گرفتند، پرداخته بود. 

نخست‌وزیر ارمنستان در این سخنرانی گفت آماده است توافق صلح با جمهوری آذربایجان را تا پایان سال بر اساس اصولی که در دیدار با میانجیگران اروپایی مشخص شده، امضا کند. پاشینیان در پارلمان اروپا گفت ارمنستان آماده امضای توافقنامه مبتنی بر به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی و باز کردن مسیرهای حمل‌ونقل منطقه‌ای بر اساس حاکمیت سرزمین‌هایی است که از آن عبور می‌کنند.

تاکید نخست‌وزیر ارمنستان بر نقش آفرینی اتحادیه اروپا در زمینه امنیتی در شرایطی مطرح شده که این کشور به طور سنتی متحد روسیه بوده اما جنگ قره‌باغ باعث شده که پاشینیان ضمن انتقاد از عملکرد روسیه، به سراغ تقویت روابط با اتحادیه اروپا و غرب برود.

اظهارات نخست‌وزیر ارمنستان در شرایطی انجام شده که «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا به خان کندی مرکز قره‌باغ کوهستانی رفت و پرچم این کشور را به اهتزاز درآورد.

علی‌اف اول مهر طی دیدار با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قفقاز در شهر باکو اظهار داشت اینک شرایط برای صلح با ارمنستان مطلوب‌تر است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1542568

مهمترین اخبار ایران و جهان: