نیوز سیتی!
07 اسفند 1401 - 17:27

همایش همبستگی نخبگان جهان با مقاومت مردم یمن برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی همبستگی نخبگان با مقاومت مردم یمن روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه با حضوری جمعی از مقامات سیاسی و فرهنگی در محل کوشک باغ هنر در محوطه اراضی عباس‌آباد برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه شاهد، احمد چلداوی در نشست خبری گفت: این همایش یک همایش سیاسی نیست در واقع یک همایش دانشگاهی و علمی است. می خواهیم نشان دهیم که مردم یمن تنها نیستند.

وی افزود: همبستگی سیاسی نخبگان جهانی، سیاست بین الملل و مقاومت مردم یمن، همبستگی حقوقی نخبگان جهانی، حقوق بین الملل و مقاومت مردم یمن، همبستگی هنری نخبگان جهانی، هنر متعهد و مقاومت مردم یمن، همبستگی ادبی نخبگان جهانی، ادبیات پایداری و مقاومت مردم یمن، همبستگی فرهنگی نخبگان جهانی بامقاومت مردم یمن، جامعه شناسی مقاومت مردم یمن، گروه های فعال در مقاومت یمن و نخبگان همبسته جهانی و نقش مقاومت مردم یمن در روند شکل گیری تمدن نوین اسلامی محورهای این همایش بین المللی است.

چلداوی ادامه داد: نگاه ما به یمن یک نگاه ویژه و آخرالزمانی است. مردم یمن در تمهید ظهور آن منجی موعود نقش بسیار تعیین کننده ای ایفا می کنند. شاید دشمنان این نقش را زودتر کشف کردند و به همین خاطر با تمام قوای شیطانی به نبرد ملت مظلوم یمن رفتند و این فاجعه های بزرگ انسانی را بوجود آورده اند.

رییس دانشگاه شاهد افزود: در این همایش که یک همایش دانشگاهی بین المللی است، بدنبال آن هستیم که همبستگی نخبگانی و دانشگاهی دانشمندان و آزاد اندیشان سراسر جهان را با این مردم مظلوم اعلام کنیم.

چلداوی ادامه داد: در این همایش از اساتید دانشگاه های سراسر جهان از جمله کشورهای محور مقاومت، اروپایی، آمریکایی، استرالیا و سایر کشورها درخواست کردیم که نظرات خود را در مورد این حرکت بزرگ مردم یمن به صورت مقاله، پوستر ارایه دهند.

وی افزود: مردم یمن در این همایش از طریق سفیر و اساتید دانشگاهیان خود به ویژه دانشگاه صنعا کمک شایانی کردند و امیدواریم که این حرکت یک شروع مبارکی برای پایان سالها غم و اندوه به ستمی که به این مردم مظلوم روا رفته است.

وی تاکید کرد: امیدواریم که این همایش آغاز باشد بر یک فشار جهانی نخبگانی بر ستمکاران سعودی که دست از این جنایات بردارند و به واقعیت های جهان تن دردهند. واقعیت بزرگی که در این همایش نشان داده می شود این است که نخبگان جهانی، فکر و عقل جمعی جهانی با این ستمهایی که به مردم یمن روا می شود مخالف هستند و از مقاومت آنها حمایت می کنند.

در ادامه نشست محمد صالحی مدیر اجرایی همایش نیز گفت: فرایند اجرایی همایش همبستگی نخبگان جهان با مقاومت مردم یمن از یکسال پیش آغاز شد. جلسات متعددی در قالب شورای سیاستگذاری، کمیته های اجرایی و کمیته های اجرایی فرعی برای اجرای برگزاری هرچه بهتر این همایش برگزار شده است.

وی گفت: این همایش بین المللی با همکاری ۱۸ پژوهشگاه، دانشگاه و سازمان برگزار می شود. ۱۰ پیش نشست علمی در قالب پیش نشست های بین المللی برگزار شد.

صالحی ادامه داد: تاکنون ۱۹ مهمان خارجی از کشورهای مختلف از جمله استرالیا، هلند، هند، لبنان، بحرین و یمن اعلام آمادگی کردند و مقالاتی داشتند. از بین این ۱۹ نفر برخی افراد برجسته و صاحب نظر حضور دارند. امیدواریم که برگزاری این همایش نقطه عطفی برای جهت دهی و تمرکز افکار فرهیختگان جهان در راستای مقاومت مردم یمن باشد.

در ادامه شهره پیرانی دبیر علمی همایش گفت: از یکسال پیش صحبت های اولیه برای برگزاری این همایش در دانشگاه شاهد آغاز شد. با توجه به این که موضوع حساسی بود باید زمینه های آن را چه در داخل و چه در خارج از کشور فراهم می کردیم. از اردیبهشت ماه به صورت رسمی دبیرخانه همایش آغاز به کار کرد.

وی افزود: کمیته علمی را نیز برای این همایش در نظر گرفته شد و اطلاع رسانی را در سرتاسر دنیا آغاز کردیم. تمرکز اصلی ما داخل ایران و کشورهای حوزه مقاومت بود اما از طریق رایزن های فرهنگی سعی کردیم با تمام نقاط دنیا ارتباط بگیریم و همایش را به آنها معرفی کنیم.

دبیر علمی همایش ادامه داد: از ابتدای آغاز به کار دبیرخانه همایش ۱۰ پیش نشست همایش بین المللی همبستگی نخبگان جهان با مقاومت مردم یمن و مرتبط با محورهای آن با هدف معرفی و شناساندن به کشورهای مختلف برگزار شد و مهمانانی هم از کشورهای هند، فلسطین، یمن، عراق و لبنان داشتیم.

وی با بیان اینکه در کنار برگزاری این پیش نشست ها مقالاتی را دریافت کردیم که هفت مقاله از اساتید دانشگاه صنعا یمن بود، گفت: به طور کلی ۷۰ مقاله دریافت کردیم که بعد از بررسی ها، ۱۵ مقاله به عنوان مقاله برتر برای سخنرانی و چاپ در کتابچه همایش برگزیده شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1059124

مهمترین اخبار ایران و جهان: