نیوز سیتی!
23 بهمن 1401 - 21:35

پیاده‌سازی نظام نوآوری در بخش کشاورزی

اردبیل - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: پیاده سازی نظام نوآوری در بخش کشاورزی در راستای تحقق الگوی کشت محصولات کشاورزی مدنظر است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمجتبی خیام نیکویی بعدازظهر یکشنبه در مراسم رونمایی از سند الگوی کشت محصولات کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: برای دستیابی به امنیت غذایی جمعیت ۸۷ میلیونی ایران باید برنامه‌های مدون و راهکارهای عملیاتی را در وزارت جهاد کشاورزی در پیش بگیریم که رونمایی از سند الگوی کشت در استان‌ها کشور از این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی در کشور ۱۲۵ میلیون تن است، خاطرنشان کرد: ۷۲ میلیارد مترمکعب آب ناخالص حوزه کشاورزی کشور مصرف می‌شود که درصد تأمین انرژی در این حوزه ۷۵ درصد است.

وی افق ۱۴۳۰ را در آینده غذایی کشور یادآور شد و بیان کرد: با توجه به اینکه در سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر خواهد رسید نیاز به تولید ۱۸۰ میلیون تن محصولات کشاورزی محسوس است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی در کشور را از تأکیدات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: در کشور ظرفیت‌های بی نظیری برای تأمین امنیت غذایی وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها را در راستای پیشبرد منویات مقام معظم رهبری بهره گرفت.

خیام نیکویی اردبیل را با توجه به داشتن ظرفیت‌های زراعی در شمال استان استانی زرخیز دانست و بیان کرد: اردبیل محور کشاورزی و قطب اصلی تولید بذر در کشور است که باید بیش از این در راستای ارتقای این چهره تلاش کرد.

وی شاخص زمین‌های زراعی در کشور را ۵۲ درصد و در اردبیل ۶۵ درصد اعلام و تصریح کرد: در طرح جهش دیمزارها اردبیل باید جزو استان‌های پیشرو باشد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی سناریوهای طراحی شده برای اجرای سند الگوی کشت محصولات کشاورزی را یادآور شد و بیان کرد: ارتقای ۱۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۶، کاهش ۱۸ درصدی مصرف آب، خودکفایی در تأمین انرژی و … از نتایج مورد انتظار اجرای الگوی کشت تا پایان برنامه هفتم توسعه است.

خیام نیکویی اجرای الگوی کشت گیاهان زراعی در سال زراعی جاری مبتنی بر طراحی برای سال پایه در شرایط واقع بینانه را یادآور شد و افزود: کاهش آب مصرفی خالص و ناخالص، حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی، افزایش ضریب نفوذ دانش با ارتقای عملکرد در هکتار و کاهش ضایعات و حفظ و ارتقای شاخص‌های اقتصادی و تجاری ملی و بهره برداران از مهمترین رویکردها و ویژگی‌های ناظر بر تدوین الگوی کشت است.

وی پیاده سازی نظام نوآوری در بخش کشاورزی را در راستای اجرای سند الگوی کشت مهم ارزیابی کرد و گفت: مجموع سطح زیر کشت ابلاغی در کشور ۱۲۳ میلیون هکتار و در استان اردبیل ۶۱۷ هکتار است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: فرمانداری‌ها با تشکیل کارگروه شهرستانی اجرای الگوی کشت و تدقیق و بروزرسانی آمار و اطلاعات بخش کشاورزی باید در اجرای این سند سازمان جهاد کشاورزی را یاری کنند.

خیام نیکویی همچنین شرکت آب منطقه‌ای، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک‌های عامل و صندوق بیمه محصولات کشاورزی را ملزم به همکاری با سازمان جهاد کشاورزی دانست.

انقلاب بهره‌وری با تکیه بر دانش و فناوری

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد انقلاب بهره‌وری در مسیر دانش و فناوری نوین را از رویکردهای اجرای سند الگوی کشت در استان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در صورت افزایش یک تن در هر هکتار به محصول گندم در آینده نزدیک می‌تواند به بزرگترین صادرکننده گندم دنیا تبدیل شود.

خیام نیکویی خاطرنشان کرد: نیاز کشور به گندم مصرفی را ۱۲.۵ میلیون تن و گندم صنف و صنعت را یک و نیم میلیون است که مازاد محصول تولیدی می‌تواند به سایر نقاط دنیا صادر شود.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود استان اردبیل با اجرای دقیق طرح جهش دیمزارها این خواسته وزارت جهاد کشاورزی را تأمین کرده و در دسترسی به امنیت غذایی نقش خود را در کشور ایفا کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ارتقای سطح رفاه زندگی مردم را از پیامدهای امنیت غذایی در کشور دانست و گفت: در صورت حمایت معنوی و اجرای نظام نوآوری سطح زیر کشت محصولات استراتژیک در کشور افزایش یافته و به امنیت پایدار غذایی دست خواهیم یافت.

۳۰ درصد ضایعات غذایی از مزرعه تا سفره

خیام نیکویی با اشاره به اینکه از مرحله مزرعه تا سفره شاهد ۳۰ درصد ضایعات مواد غذایی در کشور هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد روغن‌های استفاده شده در کشور وارداتی است و استقبال مردم از فست‌فودها و غذاهای آماده مصرف روغن را در کشور افزایش داده است.

وی روی آوردن مردم به غذای سالم و پرهیز از غذاهای آماده را مهم ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر میزان سرانه مصرف روغن خوراکی در کشورمان به ازای هر نفر ۲۲ الی ۲۴ کیلوگرم در سال است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1034924

مهمترین اخبار ایران و جهان: