نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 19:23

دمشق: اسرائیل باید به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد

وزیر امور خارجه سوریه ضمن محکومیت استفاده قدرت‌های بزرگ از سلاح تروریسم علیه کشورها تاکید کرد که رژیم صهیونیستی، به عنوان عامل ناامنی منطقه باید به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ملحق شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه امروز (سه‌شنبه، ۲۸فوریه) طی یک سخنرانی ویدئویی در کنفرانس خلع سلاح ژنو تاکید کرد که سوریه با یک جنگ ناعادلانه مواجه شد که طی آن کشورهای بزرگ از سلاح تروریسم علیه مردم ما استفاده کردند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت سوریه «سانا»، وزیر امور خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد که همین کشورها ده‌ها هزار تروریست خارجی را درگیر جنگ کردند و انواع مختلف پشتیبانی و تسلیحات، از جمله موارد ممنوعه بین‌المللی را برای آن‌ها فراهم کردند تا به برنامه‌های تهاجمی خود خدمت کنند.

المقداد تاکید کرد: اشغالگری اسرائیل یک تهدید دائمی و جدی برای صلح منطقه و امنیت بین‌المللی است. اشغالگران بر حملات مکرر به سرزمین‌های سوریه و فلسطین، به توسعه و گسترش زرادخانه انواع سلاح‌های کشتار جمعی خود با بهره مندی از حمایت کشورهای شناخته شده ادامه می‌دهند.

وی افزود: سوریه تأکید می‌کند که رژیم اشغالگر و حامیان آن مانع ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه می‌شوند. آنچه که از سازمان ملل انتظار می‌رود این است که اسرائیل را مجبور کند به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد و تمام تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: اصلِ در امان ماندن نسل‌های آینده از بلای جنگ، همانطور که در منشور ملل متحد تصریح شده است، با چشم پوشی کشورهای غربی از تعهدات خود و تلاششان برای تحمیل قدرت و هژمونی خود و دامن زدن به درگیری‌ها باز بین رفت.

المقداد خاطرنشان کرد: سیاست‌ کشورهای بزرگ باعث شده تا سازمان‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره به سلاح‌های شیمیایی دست یابند و بارها از آن علیه مردم سوریه استفاده کنند. حالا ما نیازمند اقدامات مشترک و به دور از سیاسی‌سازی و اطلاعات نادرست هستیم تا مکانیزمی برای هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به اقدامات تروریستی شیمیایی ایجاد شود.

ساعتی پیش از مشارکت ویدئویی المقداد، «بثینه شعبان» مشاور «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، نیز با شرکت در دوازدهمین کنفرانس خاورمیانه مجمع گفت‌و‌گوی بین المللی «والدای» در مسکو تصریح کرد که «تحولات اوکراین نشان داد که جهان نمی‌تواند طبق قوانین غرب ادامه یابد و پیش برود».

شعبان در ادامه تاکید کرد: واشنگتن و ناتو با توجه به رویدادهای اوکراین در حال تشکیل ائتلاف های منطقه‌ای هستند. غرب عناصر وابسته به خود را انتخاب می‌کند و از آن‌ها حمایت می‌کند و این عناصر هستند که ماموریت غرب را بر عهده می‌گیرند و از تروریست‌ها برای تغییر نظم جهانی موجود و وادار کردن کشورها به حرکت در مسیر خواست خود استفاده می‌کنند.

مقامات دولت دمشق در حالی انتقادات و شکایت‌های خود از جنایات رژیم صهیونیستی را در محافل بین‌المللی تکرار می‌کنند که دو هفته گذشته، نظامیان اشغالگر علی‌رغم رنج سوری‌ها از زلزله، حملات هوایی خود علیه مناطقی از این کشور را تکرار کردند. در پی این حملات، وزیر امور خارجه سوریه در دیدارش با سفرای و رؤسای هیأت‌های دیپلماتیک حاضر در این کشور، بر لزوم محکومیت فوری حملات رژیم موقت صهیونیستی به سوریه تأکید کرده بود.

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داده بو که حمله موشکی اخیر صهیونیست‌ها به محله‌های دمشق و مناطق اطراف آن، باعث کشته و زخمی شدن ۲۰ نفر گردید که این مسئله، جنایت علیه بشریت است؛ به ویژه اینکه در شرایط پس از فاجعه زلزله صورت گرفت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1064324

مهمترین اخبار ایران و جهان: