نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 17:21

تلاش بعضی جریانات برای جدایی دین و علم

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها باید رصد شده و دین‌داری آن‌ها محرز شود، گفت: امروز بعضی جریانات در عرصه‌های علمی در تلاشند تا بگویند علم و دین ارتباطی با هم ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در نشست هیئت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه دین و علم در طول تاریخ اسلام توأمان با یکدیگر نقش تاثیرگذاری در جوامع اسلامی داشته‌اند، اظهار کرد: هرجا که دین بوده، علم نیز وجود دارد و این ۲ از هم جدا نیستند. 

وی با بیان اینکه با تحولاتی که در جوامع سلطه به وجود آمد، علم را توأمان با دین ندیدند، گفت: یکی از نقشه‌های شوم استکبار و قدرت‌های سلطه، جدا کردن علم از دین بوده است. 

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه دانشمندان واقعی همواره موحد بوده‌اند، افزود: امروز هم کسانی‌ که دارای اندیشه‌های بکر و نخبه هستند، دین‌دار هستند و اکثر مخترعان دنیای بشر در قبل و بعد از اسلام، انسان‌هایی دین‌دار بودند. 

فلاحتی با اشاره به اینکه بسیاری از نوآوری‌ها توسط مسلمانان ارائه شده است، بیان کرد: انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر تمدن‌سازی اسلامی است و برای تحقق تمدن اسلامی نیز بایستی این توأمانی علم و دین در کنار یکدیگر در میدان عمل به منصه ظهور برسد. 

وی با اشاره به خدمات متعدد انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز در حوزه و دانشگاه شخصیت‌های برجسته علمی داریم که در داخل و خارج تاثیرگذار هستند بنابراین علم و دانش، جامعه اسلامی را به این مرحله رسانده است اما کسانی هم بوده‌اند که برای جدایی دین و علم تلاش کردند. 

به گفته نماینده ولی فقیه در گیلان، براساس روایات، علم و دانش امانت خدا بر روی زمین است و این موضوع نشان از اهمیت رابطه دین با علم و همچنین صنعت با علم دارد و کسی‌که به علمش عمل کند امانت خدا را ادا کرده است. 

فلاحتی با اشاره به هشدار امیرالمومنین علی (ع) درباره چیزی که از دست برود دیگر برنمی‌گردد، گفت: عمر، جوانی، دانش و سلامتی از نعماتی هستند که اگر از دست بروند دیگر برنمی‌گردند. 

وی با بیان اینکه امروز بعضی جریانات در عرصه‌های علمی در تلاشند تا بگویند علم و دین ارتباطی با هم ندارند و وارد مسیر دین‌ستیزی شده‌اند، افزود: همه ما در هر جایگاهی وظیفه داریم که برای این معضل و جریان‌ها فکری کرده و مقابله کنیم. 

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه استادی که حقوقش را از جامعه‌ای می‌گیرد که هزاران شهید تقدیم نظام کرده است اما در کلاس، دین‌ستیزی را ترویج دهد، نه‌تنها پذیرفتنی نیست بلکه یک آفت جدی است، تصریح کرد: همه وظیفه داریم به همان میزان که برای زندگی و حیات مادی کارمند و دانشجو و استاد و غیره تلاش می‌کنیم به فکر دین‌شان هم باشیم. 

فلاحتی با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها باید رصد شده و دین‌داری آن‌ها محرز شود، گفت: استاد نباید ضددین را ابراز و ترویج کند و ما از رؤسای دانشگاه‌های آزاد و سایر دانشگاه‌ها انتظار داریم که اساتید را مورد رصد قرار دهند و به آیین‌نامه‌های دانشگاه توجه شود. 

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان نقش‌آفرین بیان کرد: در اسلام، فارغ‌التحصیل یا فراغ از تحصیل نداریم از طرفی نباید فقط به اعضای هیئت علمی اکتفا کنیم بلکه از ظرفیت شخصیت‌های علمی و فرهیخته‌ای که دارای فکر، علم و کارسازی لازم هستند نیز باید در عرصه‌های مهم استفاده شود. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1440368

مهمترین اخبار ایران و جهان: