نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 15:13

زنجان جزو نخستین استان‌ها در ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک است

زنجان-مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه طرح ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک از سال گذشته آغاز شده است، گفت: زنجان در اجرای این طرح جزو نخستین استان‌ها در کشور است. 

به گزارش خبرنگار مهر ،اصغر اسماعیلی ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان اظهار کرد: زنجان در اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک جزو نخستین استان‌ها در کشور است و اجرای آن را از سال گذشته در استان آغاز کرده است.

وی نداشتن پروانه کسب، ثبت قرار داد در مبایعه نامه غیرمجاز، گرانفروشی و دریافت حق الزحمه پیش از میزان ابلاغی، فعالیت افراد غیرصنفی، عدم صدور صورتحساب، عدم رعایت سقف افزایش اجاراه اعلامی و اخلال در بازار املاک و زمین را از جمله تخلف‌های صورت گرفته در بنگاه‌ها برشمرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان از وجود یک‌هزار و ۱۹ واحد مشاور املاک فعال در استان خبر داد و گفت: امسال تا کنون بیش از ۶۰۰ مورد بازرسی توسط تیم‌های مشترک از واحدهای مشاور املاک در زنجان انجام شده است.

وی تصریح کرد: طرح ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک در راستای کنترل نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن در استان انجام شد تا فعالیت عناصر غیرمجاز موجب اخلال در این بخش نشود.

اسماعیلی ادامه داد: دو تیم مشترک به صورت مستمر در حوزه بازرسی از بنگاه‌ها و واحدهای مشاور املاک استان فعال است که نحوه فعالیت و ثبت قراردادهاو مواردی از این دست را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه وظایف تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات مشخص است، ابراز کرد: مقابله با تخلفات و پیشگیری از تخلفات بنگاه‌های مشاور املاک باید به جد مورد توجه قرار گیرد و گلوگاه‌هایی برای تقویت بازدارندگی از بروز تخلف پیش‌بینی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان به تشکیل و تقویت گشت‌های مشترک تأکید کرد و افزود: وظایف هر دستگاه مشخص است و در این کار تیمی همه دستگاه‌ها دخیل هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه باید بنگاه‌های املاک فاقد مجوز کسب در زنجان شناسایی شوند، تصریح کرد: باید این مهم مورد توجه ارگان‌های مربوطه قرار گیرد و اصناف در این زمینه برخوردهای لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های خالی در افزایش قیمت فروش مسکن در بازار املاک و مستغلات تأثیر دارد، عنوان کرد: در این راستا در زمینه شناسایی خانه‌های خالی، برای هریک از اعضای کارگروه وظایفی تعریف شده و باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1418168

مهمترین اخبار ایران و جهان: