نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 20:14

روسیه: روابط خود با آفریقا را به حداکثر می‌رسانیم

وزارت خارجه روسیه از افزایش روابط دیپلماتیک با کشورهای قاره آفریقا به بالاترین حد ممکن خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که به‌رغم هیاهوی غرب، مسکو قصد دارد روابط دیپلماتیک خود با آفریقا را به حداکثر برساند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری «اسپوتنیک»گفت: «روسیه قصد دارد حداکثر نمایندگان دیپلماتیک را در آفریقا داشته باشد».

وی  در باره برنامه‌های مربوط به حضور دیپلماتیک در این قاره گفت: «در زمانی که توجه روسیه به آفریقا به طور پیوسته در حال افزایش است، "ولادیمیر پوتین" وظیفه افزایش حضور دیپلماتیک در این قاره را تعیین کرده که مستلزم گشایش تاسیسات جدید یا افزایش کارکنان در نهادهای خارجی فعلی روسیه است.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اخیرا  در نشستی گفت که مسکو می‌تواند عرضه غلات اوکراین به آفریقا را جایگزین کند و اعلام کرد روسیه در چند ماه آینده غلات را به صورت رایگان به شش کشور آفریقایی ارسال خواهد کرد. 

پوتین  گفت: «قبلا گفته‌ام اقتصاد ما قادر است هم به لحاظ تجاری و هم به صورت کمک بلاعوض به نیازمندترین کشورهای آفریقایی، جای غلات اوکراین را پر کند. به‌علاوه امسال ما باز هم انتظار برداشت بی‌سابقه را داریم». 

وی به رهبران آفریقایی اظهار داشت: «در سه تا چهار ماه آینده آماده خواهیم بود ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غلات را به صورت رایگان در اختیار هر یک از کشورهای بورکینافاسو، زیمباوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره قرار دهیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به افتتاح نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در بورکینافاسو و گینه استوایی تا پایان سال جاری میلادی گفت: «روسیه آماده هرگونه کمکی به دوستان آفریقایی برای استقرار نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در این کشور است.»

زاخاروا اخیر نیز گفت: «هر مسئله‌ای که امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند، با اقدامات جمعی کشورهای غربی مرتبط است.»

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427624

مهمترین اخبار ایران و جهان: