نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 18:56

رویکرد ایران گسترش همکاری با کشورهای بالکان

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار قائم مقام وزیر خارجه صربستان گفت: سیاست ایران در قبال منطقه راهبردی بالکان، همکاری با کشورهای منطقه با هدف تحکیم ثبات و امنیت است.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «گوران الکسیچ» قائم‌ مقام وزیر امور خارجه‌ صربستان که به‌ منظور انجام دور دوم رایزنی‌های سیاسی با ایران، در رأس هیأتی از وزارت امور خارجه‌ صربستان در تهران به سر می‌برد، امروز (یکشنبه) ۱۵ مرداد، با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه‌دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دور از رایزنی‌ها که با دستورکار گفت‌وگو در خصوص موضوعات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و  رخدادهای بین‌المللی انجام شد؛ طرفین نسبت به روند رو به ‌گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف ابراز خرسندی کردند.

باقری رویکرد ایران در قبال اروپا را مبتنی بر همکاری و احترام متقابل خواند و افزود: سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران، همواره ارتقای ثبات و امنیت در اروپا بوده‌ و در این مسیر آماده‌ همکاری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه‌، بالکان را به مثابه‌‌ قطب‌نمای امنیت در اروپا خواند و گفت: سیاست ایران در قبال این منطقه‌‌ راهبردی همکاری با کشورهای منطقه با هدف تحکیم ثبات و امنیت است.

باقری ارتقای همکاری‌های تجاری بین ایران و کشورهای حوزه بالکان بویژه صربستان را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: پایداری ثبات و امنیت در گرو تحکیم پیوندهای اقتصادی است. از این رو، افزایش تبادلات تجاری و ارتقای همکاری‌های اقتصادی نه صرفا یک هدفگذاری اقتصادی، بلکه یک راهبرد امنیت‌ساز است.

«گوران الکسیچ» قائم‌ مقام وزیر امور خارجه‌ صربستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، سفر خود را سازنده و در راستای ارتقای مناسبات دو کشور خواند.

وی سیاست دولت صربستان را گسترش ارتباطات در همه‌ زمینه‌ها با کشورهای دوست بویژه ایران عنوان کرده و  ضمن قدردانی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از یکپارچگی سرزمینی صربستان تأکید کرد: رئیس جمهور صربستان خواستار توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌های موجود است.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه‌ صربستان در تایید سخنان همتای ایرانی، افزایش حجم تجارت بین دو کشور را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برشمرد و تلاش سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و بلگراد برای دستیابی به هدف مذکور را ارزشمند توصیف کرد.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه‌ صربستان در اقامت دو‌ روزه در ایران  با وزیر  امور خارجه، معاون دیپلماسی اقتصادی و  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ملاقات کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429424

مهمترین اخبار ایران و جهان: