نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 22:47

40 درصد اشتغال کشور به صنایع کوچک و متوسط اختصاص دارد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت: صنایع خرد زیر ۱۰ نفر، صنایع کوچک زیر ۵۰ نفر و صنایع متوسط زیر ۱۵۰ نفر نیرو دارند و طبق آمار بالای ۹۰ درصد صنعت کشور متعلق به صنایع کوچک و متوسط است و حدود ۴۰ درصد از اشتغال کشور به این دو بخش اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نشست جمعی از اصحاب صنایع استان با روح‌الله ابراهیمی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم به مناسبت 21 مرداد مصادف با روز ملی حمایت از صنایع کوچک در سالن جلسات دفتر این شرکت در شهرک شکوهیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست روح الله ابراهیمی با اشاره به پیشرفت های صنعت در دوران پس از انقلاب اظهار کرد: قبل از انقلاب در ایران سه منطقه صنعتی وجود داشت اما خوشبختانه با پیروزی انقلاب هم‌اکنون هشتصد شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور داریم که بیش از یک میلیون نیروی به صورت مستقیم در این شهرک های صنعتی مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت صنعت خاطرنشان کرد: نزدیک به یک دهه است که مقام معظم رهبری برحمایت از صنایع کوچک تمرکز دارند، که شعارهای سالانه ایشان هم به این امر اشاره دارد و همین اهتمام ایشان به صنایع کوچک باعث شد تا روز صنایع کوچک در تقویم جای خود را پیدا کند.

ابراهیمی در معرفی صنایع کوچک گفت: در ایران صنایع خرد زیر ده نفر، صنایع کوچک زیر 50 نفر و صنایع متوسط زیر 150 نفر تعریف می‌شود و طبق آمار بالای 90درصد صنعت کشور از صنایع کوچک و متوسط هستند و همچنین حدود 40درصد اشتغال کشور به این دو بخش اختصاص می‌یابد و لذا این موضوع اهمیت فراوانی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان با بیان اینکه در توسعه زیرساخت به رشدکافی رسیدیم عنوان کرد: از ابتدای تشکیل این سازمان وظیفه ما توسعه زیرساخت های صنعتی بوده و هم‌اکنون قریب به ۶۰هزار هکتار زمین صنعتی را دارا هستیم که آماده جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هستند. از سال 86 نیز از مرحله توسعه زیرساخت خارج و در صدد بهینه کردن و بالا بردن بازدهی واحد های مستقر در شهرک‌ها و نواحی هستیم تا با ورود به بازارهای جهانی در تولید ناخالص داخلی نیز تاثیرگذار باشیم.

وی خدمات نرم‌افزاری از طریق مشاوره را از جدیدترین خدمات این اداره عنوان کرد و گفت: این خدمات از طریق مشاورین مخصوصی صورت می‌گیرد که بازوی ما در صنعت هستند. ما در این مرکز بر این باور هستیم که اگر آموزش نباشد توسعه‌ای صورت نمی‌پذیرد، اگر مشاوره‌ای در صنعت وجود نداشته باشد منحنی رشد صنایع با افول روبه رو می‌شود.

ابراهیمی در خصوص فعالیت های این اداره درخصوص مشاوره به واحد های صنعتی عنوان کرد: حوزه های مشاوره‌ای ما با آموزش مستمر شروع می‌شود، از سال 86 تا الان 1388 دوره برگزار شده که در قالب آن 500هزار نفر آموزش دیده‌اند. موضوع بعدی در آموزش مشاوره مربوط به حوزه های بهینه سازی در واحد ها است برای مثال در حوزه مصرف برق برای برخی واحدها مشاوره های مطلوبی صورت گرفت که موجب بهینه سازی مصرف برق شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان با بیان اینکه در سال های گذشته موضوع دانش بنیان شدن واحدهارا دنبال کردیم اضافه کرد: یکی از مباحثی که روی آن تمرکز کردیم، بحث دانش بنیان کردن صنعت استان است که خوشبختانه برخی موارد هم در استان اجرایی شده و درحال بهره برداری هستند.

وی با اشاره به بحث خوشه های صنعتی در استان اظهار کرد: به مجموعه‌ای از کسب و کارهایی که شبیه هم هستند، ظرفیت‌ها و چالش های مشترک دارند خدماتی ارائه می‌کنیم که در قالب خوشه های صنعتی به شمار می‌رود برای مثال به برخی خوشه های موفق استان از جمله خوشه کفش، انگشتر، مبلمان، و... می‌توان اشاره کرد.

در ادامه این نشست جمعی از نمایندگان صنایع استان از جمله مصطفی قمی نماینده خوشه چاپ و بسته‌بندی، فاطمه بابایی نماینده کلینیک‌مشاوره، مصطفی صابری نماینده خوشه فناوری و اطلاعات، حسن محمدی‌مبارز نماینده مرکز مشاوره با ارایه گزارشی از عملکرد سالیانه خود به گفتگو با مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان پرداختند.

پایان پیام/78038

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429624

مهمترین اخبار ایران و جهان: