نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 13:34

دیپلمات روس: روزنه تمدید توافق غلات را باز نگاه می‌داریم

سفیر مسکو در واشنگتن ضمن اشاره به شانس احیای توافق صادرات غلات اوکراینی از دریای سیاه، اما تاکید کرد که شرط تمدید آن باید رفع موانع بر سر اجرای بخش مربوط به روسیه در این توافق است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آناتولی آنتونوف» سفیر فدراسیون روسیه در واشنگتن گفت که مسکو همچنان روزنه تمدید توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه را باز نگاه می‌دارد.

آنتونوف در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به شانس احیای توافق صادرات غلات اوکراینی از دریای سیاه، اما تاکید کرد که شرط تمدید آن باید رفع موانع بر سر اجرای بخش مربوط به روسیه در این توافق است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «روسیه به عنوان یک قدرت [جهانی] مسئولیت‌پذیر و علاقمند به کاهش مشکلات فقیرترین کشورها، بارها از جمله در بالاترین سطح به صراحت اعلام کرده که روزنه‌های احیای توافق غلات باز است».

این دیپلمات روس اضافه کرد: «تنها چیزی که از سوی آمریکا و متحدانش نیاز است، البته نه در کلام، این است که موانع اجرای توافقات کشاورزی از جمله موانع صادرات محصولات کشاورزی روسیه برای دسترسی به بازارهای جهانی برداشته شود».

طبق این گزارش، آنتونوف اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر وجود معافیت‌های تحریمی برای صادرات مواد غذایی و کود روسیه را «دروغی دیگر و تلاش برای نشان دادن چهره خوب از خود در یک بازی بد» توصیف کرده و گفت: «شرکت‌های داخلی همچنان با مشکلات مالی و لجستیکی حتی برای اهدای کود به مناطق نیازمند مواجه هستند».

به نوشته اسپوتنیک، وی تلاش های آمریکا برای اعمال فشار بر کشورهای در حال توسعه به منظور متقاعد کردن فدراسیون روسیه جهت بازگشت به توافق غلات را محکوم کرده و آنها را بخشی از کارزار رسانه‌ای تحریف واقعیت خواند.

سفیر روسیه در واشنگتن همچنین افزود: «آنها سعی می‌کنند خود را از مسئولیت شکست‌های سیستماتیک در کار توافق غلات کنار بکشند».

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

پیش از این نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفته بود در صورت پایبندی غرب به الزاماتش در بخش مربوط به مسکو در توافق غلات، روسیه هم به این توافق باز می‌گردد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1433868

مهمترین اخبار ایران و جهان: