نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 13:05

عدم ساماندهی غار یخی «چما» احتمال ریزش را افزایش می‌دهد

شهرکرد_فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت: اگر فکری برای ساماندهی و مدیریت غار یخی «چما» نکنیم، بیم آن می‌رود که منجر به وقوع حادثه و تلفات شود.

شهباز اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: غار یخی «چما» در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی روستای شیخ علیخان قرار دارد.

وی تاکید کرد: این غار شبیه تنگه‌ای بزرگ و انباری پر برف است و به‌عنوان یک یخچال طبیعی و دائمی از جاذبه‌های دیدنی برای سفرهای تابستانی به شمار می‌رود.

اکبری اضافه کرد: همه ساله شاهد بروز حوادثی در غار یخی «چما» هستیم و این هشداری جدی است برای گردشگران.

وی تصریح کرد: لازم است به امنیت گردشگران و ساماندهی مناطق طبیعی کشور بیشتر توجه شود، تا دیگر از این پس شاهد وقوع حوادثی تلخ در این زمینه نشویم.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه غار یخی «چما» در شهرستان کوهرنگ در نوع خود منحصر به فرد است و نمونه مشابهی در کشور ندارد ادامه داد: در حال حاضر و در این گرمای هوا ارتفاع برف در این غار تا ۵۰ متر می‌رسد.

وی گفت: این منطقه باجاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری از کمترین امکانات و زیرساخت‌های لازم برخوردار است و همین موضوع امنیت گردشگران را با چالش جدی مواجه کرده است.

اکبری بیان داشت: متأسفانه در طول سال‌های گذشته شاهد مرگ گردشگرانی که این غار را به‌عنوان مقصد برگزیده بودند، بودیم و اگر فکری برای ساماندهی و مدیریت این مکان نکنیم، بیم آن می‌رود که تلفات بیشتری نیز داشته باشیم.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه آن تن‌دهی تلفن همراه در این منطقه ضعیف است اذعان داشت: در صورت وقوع حادثه، کار امداد و نجات با مشکل مواجه می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1365624

مهمترین اخبار ایران و جهان: