نیوز سیتی!
31 تیر 1402 - 21:35

سایه جنگ اوکراین بر نشست وزرای جی ۲۰

وزرای انرژی جی ۲۰ به دلیل مخالفت برخی کشورها از جمله روسیه نتوانستند روی طرح سه برابر کردن انرژی‌های تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ به توافقی دست یابند و جنگ روسیه علیه اوکراین این نشست را به شدت تحت الشعاع قرار داده بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در گزارشی نوشت: وزرای انرژی گروه 20 در هند نتوانستند در مورد سه برابر کردن توسعه انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2030 به توافق برسند و چندین کشور با مخالفت خود راه برای این منظور را مسدود کردند. این نشست هم تحت الشعاع جنگ روسیه علیه اوکراین قرار گرفت.

به این ترتیب وزرای انرژی کشورهای گروه 20 در نشست خود در گوای هند، به دلیل مخالفت چندین کشور، از جمله روسیه، در مورد تسریع گسترش انرژی های تجدیدپذیر به توافق نرسیدند. هیچ اعلامیه نهایی مشترکی در این باره وجود نداشت.

"رابرت هابک"، وزیر اقتصاد فدرال آلمان، در بیانیه‌ای گفت که برای اولین بار جی20 متعهد به کربن‌زدایی صنعت با مصرف بالای انرژی شده است. به گفته وی از سوی دیگر، همانطور که همه کشورهای جی 7 قبلاً تصمیم گرفته اند، توافقی در مورد افزایش سه برابری انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2030 وجود ندارد.

به گفته هابک، این نشست با محاصره و مخالفت تعداد کمی از کشورها و بخصوص همه کشورهایی که سوخت‌های فسیلی تولید می‌کنند دشوارتر شد. وی تاکید کرد که این مسئله کمی ناامید کننده است، اما قابل انتظار است. بر اساس اطلاعات خبرگزاری رویترز، روسیه، چین، عربستان سعودی، اندونزی و آفریقای جنوبی این اقدام را رد کردند.

جنگ روسیه در اوکراین بر نشست هند که در حال حاضر ریاست گروه 20 را بر عهده دارد، سایه افکنده بود. به گفته محافل هیأت روسیه، این عضو گروه 20، در گوا توسط یک رئیس بخش از وزارت انرژی نمایندگی شد. پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه از طریق ویدئو با این نشست ارتباط برقرار کرد.

هابک در این نشست مدعی شد اینکه چگونه بیانیه سوروکین یک تخمین نادرست کامل از واقعیت را بیان می کند، تکان دهنده است. سوروکین بحران انرژی را به بحران مالی سال 2008 نسبت داد. هابک همچنین مجددا جنگ علیه اوکراین را محکوم کرده و گفت: این فقط یک جهان بینی کاملاً پیچیده است.

بر اساس اطلاعات خبرگزاری آلمان سوروکین در بیانیه خود در این نشست در رابطه با خط لوله گاز نورد استریم از "حملات تروریستی" صحبت کرده است. در سپتامبر 2022، چندین انفجار در نزدیکی جزیره بورنهولم دریای بالتیک دانمارک ثبت شد و کمی بعد چهار نشتی در سه خط از چهار خط لوله نورد استریم کشف شد. بازرسان از امکان خرابکاری صحبت کردند.

در جریان رویارویی با غرب پس از حمله به اوکراین، مسکو پیش از تخریب این خط لوله تحویل گاز به غرب و اروپا را کاهش داده و سپس به طور کامل آنها را متوقف کرده بود. نورد استریم 1 بخش قابل توجهی از گاز وارداتی به اروپا را از سال 2011 تامین کرده است.

خط لوله جدیدتر نورد استریم 2 قبلاً با گاز پر شده بود .دولت فدرال آلمان روند صدور مجوز برای این خط لوله دوم را در پاسخ به جنگ روسیه متوقف کرده بود.

به گفته محافل این هیات، هابک گفت که اروپا به ویژه باید سال گذشته یاد بگیرد که روسیه از انرژی به عنوان «سلاح» استفاده می کند. وی گفت: تحویل گاز روسیه به منظور ایجاد کمبود گاز در آلمان و اروپا کم و متوقف شده است. اما این موفقیت برای روسیه به دست نیامد. به گفته هابک، انسان درک می کند که وابستگی های یک طرفه فسیلی به چه معناست.

بهر حال کشورهای گروه 20 نتوانستند به اجماع بر سر سرعت بخشیدن به گسترش انرژی های تجدیدپذیر دست یابند واعلامیه نهایی وجود نداشت. هابک قبلاً انتظارات از نشست وزیران را کاهش داده بود. با این حال، او خاطرنشان کرد که اکثریت گروه 20 خواهان سه برابر شدن انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2030 هستند.

هابک همچنین گفت کنفرانس وزرای انرژی در جریان دو بحران جدی برگزار شد. به گفته وی در حال حاضر امواج گرمایی در سراسر جهان وجود دارد که برای چندین دهه این گونه نبوده است. این نشان می دهد که اگر گرمایش جهانی مهار نشود، وضعیت چقدر می تواند بد شود.

دومین بحرانی که تأثیر سنگینی بر کنفرانس گذاشت، جنگ روسیه در اوکراین بود. هابک گفت: در حالی که ما اینجا صحبت می کنیم سربازان بیشتری می میرند و تعداد تلفات غیرنظامیان به سادگی غیرقابل تحمل است.

روسیه هم یکی از اعضای گروه 20 کشورهای پیشرو صنعتی و نوظهور است. هند در حال حاضر ریاست دوره ای بر این تشکل را بر عهده دارد. اجلاس اصلی در ماه سپتامبر در دهلی نو برگزار خواهد شد.

هابک در بیانیه خود در این نشست گفت که در یک جنگ باید به وضوح مشخص شود که عامل و قربانی کیست. این درخواست آشکار او از همه دولت ها است. به ادعای وی روسیه به وضوح مقصر است.

وی افزود: اروپا و آلمان احساس کرده اند که وابستگی های فسیلی یک طرفه به چه معناست. انرژی های تجدیدپذیر بسیار با اهمیت تر از یک مسئله حفاظت از آب و هوا هستند. آنها یک مسئله امنیت انرژی هستند.

وزیر اقتصاد آلمان از روز پنجشنبه به هند سفر کرده است. هند به طور فزاینده‌ای به انرژی‌های تجدیدپذیر روی می‌آورد ، اما همچنین به زغال‌سنگ بیشتری روی می‌آورد که این کشور در حال حاضر هنوز به آن وابسته است . چین هم همچنان در حال ساخت نیروگاه های جدید زغال سنگ است.

انتهای پیام/
 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1393868

مهمترین اخبار ایران و جهان: