نیوز سیتی!
05 دی 1401 - 14:33

ایران زلزله‌خیز است/ اجرای طرح بازآفرینی شهری در با همکاری شهرداری

سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم گفت: در یک کشور زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم و امروز بعد از ۱۹ سال متوجه شده‌ایم که می‌شود ساخت و این کار با همت همگانی ممکن است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مصطفی زینت‌‌بخش، سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم در همایش آموزه‌های زلزله بم (اولین نشست تخحصصی بازآفرینی شهری در راستای احیای توانمندسازی و تقویت بافت‌های فرسوده و محلات کم برخوردار)، اظهار کرد: ای کاش بعد از زلزله منجیل و رودبار، سفیری از این مناطق در بم حضور یافته و هشدار می‌داد.

وی با بیان اینکه زلزله بم در ۱۲ ثانیه با عمق کانونی ۱۵ کیلومتر شهر را با خاک یکسان کرد، افزود: زلزله بم با وجود مصیبت‌هایی که داشت، برکاتی نیز به‌ همراه داشت و شهرها به کارگاه و آموزشگاه تبدیل و از همه ایران و متخصصانی از بعضی کشورها وارد شهر شدند. این حادثه آیین‌نامه ملی ساختمان را تغییر داد.

زینت‌بخش با بیان اینکه سازه‌هایی را که داشتیم در ظاهر زیبا، دلنواز، چشم‌انداز و خوب بود ولی در آنی گره‌های سازه از هم گسیخت، ادامه داد: هر زمانی که مردم پای کار بودند نظارت و دقت کار افزایش یافته است و بعد از زلزله بم نیز اگر مردم بازمانده از بم پای کار نبودند به این سرعت بازسازی تمام نمی‌شد.

سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی از شهرستان بم با بیان اینکه هنوز هیچ تکنولوژی در علم ژئوتکنیک و لرزه‌نگاری دنیا نتوانسته زلزله را بیش از چند دقیقه پیش‌بینی کند، گفت: در یک کشور زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم و امروز بعد از ۱۹ سال متوجه شده‌ایم که می‌شود ساخت و همت بلندمردان و زنان این خطه برای رعایت مقررات کمتر از جاهای دیگر نیست.

در ادامه همایش مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان زنجان نیز اظهار کرد: بازآفرینی شهری کار مشترکی است که در وزارت راه‌وشهرسازی و با هماهنگی و همکاری شهرداری‌های شهرهای استان‌ها انجام می‌شود و بخشی از وظایف را شهرداری به دوش می‌کشد و راه‌ و شهرسازی نیز باید نقش خود را ایفا کند.

اصغر اسماعیلی بیان کرد: اجرای طرح‌هایی در محلات هدف در بحث بازآفرینی شهری جزو برنامه‌های راه‌ و شهرسازی در کشور است و در استان‌ها نیز پیگیری می‌کنیم و محلات هدفی که نیازمند مقاوم‌سازی و به‌سازی است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث نوسازی و مقاوم‌سازی محلات هدف حدود 7 تا 8 محله در زنجان مشخص شده و امیدوار هستیم با حضور همکاران در شهرداری و اداره‌کل راه‌ و شهرسازی استان این همکاری به صورت همراهی ادامه یابد و نتیجه این همکاری استفاده بهتر مردم از این محلات باشد، خاطرنشان کرد: زلزله بم نقطه شروعی برای مهندسان کشور شد و نیاز است درس‌هایی از این زلزله بگیریم.

پایان پیام/73005

منبع: فارس
شناسه خبر: 935768

مهمترین اخبار ایران و جهان: