مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ارشاد گفت: سهروردی توانست مکتب جدیدی را تاسیس کند که مشتاقان زیادی از جمله ملاصدرا را در قلمرویی از حوزه فکری خود جا بدهد و مکتب اشراق شعاع نوری است که شیخ شهاب آن را پرتو افکنی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همایش بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی در زادگاهش شهر سهرورد برگزار و در حاشیه این مراسم کلنگزنی مرکز فرهنگی این فیلسوف انجام شد.
الدیندر این مراسم مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح فلسفه سهروردی اظهار داشت: از میان این شخصیتها سهروردی فیلسوف بزرگی است که روشنی بخشی او ادامه داشته و در سالهای پیش رو نیز همه از فیض وجودش بهرهمند خواهند شد.
محمد شالویی گفت: سهروردی توانست مکتب جدیدی را تاسیس کند که مشتاقان زیادی از جمله ملاصدرا را در قلمرویی از حوزه فکری خود جا بدهد و مکتب اشراق شعاع نوری است که شیخ شهاب آن را پرتو افکنی کرد.
شالوییوی با بیان اینکه جرات و جسارت سهروردی را وجه تمایز وی با سایر فلاسفه عنوان کرد و گفت: سهروردی نمیتوانست پنهان کند، همانطوری که یکی از نزدیکانش او را توصیه کرد که این شهود ممکن است برایت خطر داشته باشد، چون نمیتوانی این اندیشه را بیان کنی.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شیخ شهابالدین سهروردی را شیخ جهان بشری معرفی کرد و گفت: او توانست مکتب جدیدی را تاسیس کند که مشتاقان زیادی از جمله ملاصدرا را در قلمرویی از حوزه فکری خود جا بدهد و مکتب اشراق شعاع نوری است که شیخ شهابالدین آن را پرتوافکنی کرد.
الدینالدیندر ادامه هم رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ظرفیتهای شهرستان خدابنده به ویژه شهر سهرورد اشاره کرد و گفت: برایم حیرتانگیز است که یک نقطه از ایران اسلامی اینقدر عالمخیز است.
بلخاری با اشاره به تاثیرگذاری سهروردی در عصر معاصر خود و تاثیر وی بر مولانا گفت: با این شرایط آیا نباید سهرورد شیخ اشراق مثل قونیه باشد.
بلخاریوی افزود: سهروردی در قرن ششم هجری که یکی از قرنهای مهم در تاریخ است و شعله عرفان از سوی عقلانیت در حال خاموشی بود، یکتنه در مقابل این جریان ایستاد و فلسفه و حکمت را از آن حملات سنگین نجات داد.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه ما برای شیخ اشراق جایگاه تمدنی قائل هستیم، گفت: سهروردی اندیشمندی است که زبان او با تمثیل درآمیخته و این جایگاه تمثیلی استعداد وسیعی ایجاد میکند تا هنرمندان وارد عرصه معرفی اندیشه، آثار و رویکردهای سهروردی شوند.
وی با رد مطالبی درباره محیی بتپرستی بودن شیخ اشراق در ایران قدیم گفت: این حرف بسیار غلط و مزخرفی است و کسی که در سلسله نوری خود از سلسله نور الانوار مثال می زند و بعد از ملا صدرا بزرگترین ارجاعات به قرآن را دارد، چگونه میتواند محیی و مجدد اندیشههای بت پرستی باشد، مگر در تاریخ ایرانیان بتپرستی وجود داشته است؟
محییسلسلهالانوارمحییبلخاری افزود: هر جا کوچکترین تقارنی ما بین این اندیشهها و اندیشه تابناک اسلام حذفش کرد، پس باید مواظب این موارد جاهلانه باشیم چون میتواند جلوی بسیاری از کارهای مهمی که در راستای احیای اندیشه شیخ اشراق و همچنین فرهنگ او باشد را بگیرد.
بلخارینماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به ظرفیتهای شهرستان خدابنده از جمله شهر سهرورد اشاره کرد و گفت: زیبنده نیست که سهرورد شهر فیلسوف بزرگی همچون شیخ اشراق باشد، اما برای آب شرب مشکل داشته باشد.
سید البرز حسینی افزود: وقتی سهرورد با مشکلاتی مثل کمبود آب دست و پنجه نرم میکند، چطور میتوانیم در چنین شرایطی اندیشه سهروردی با به بیرون مرزها انتقال دهیم، پس برای این کار حداقل سهروردی باید یک نماد در شهر داشته باشد.
وی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته درباره اصلاح ورودی شهر سهرورد از طریق وزارتخانههای مرتبط گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم انتظار داریم که فیلم سینمایی سهروردی را بسازند.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر مطالعه عمیق اندیشههای سهروردی بیان کرد: اشراق پژوهی مشتریان خاص خود را دارد که برای رساندن آن به یک تعالی باید مطالعه جامعی در این حوزه داشته باشیم.
پژوهیوی در ادامه ضمن تشریح پیگیریهای انجام شده در ارتباط با ایجاد مرکز فرهنگی سهروردی گفت: پس از طرح موضوع با وزیر ارشاد، یک گروه 12 نفره به این شهر آمده و مطالعات آنها 6 ماه طول کشید تا ظرفیت شهرستان جمعبندی شود.
حسینی با اشاره به اینکه جمعبندی این گزارش به مراجع مربوط ارسال شد، افزود: قرار شد که برای این موضوع در برنامه تلفیقی هفتم اعتباراتی پیشبینی شود.
در پایان این مراسم مرکز فرهنگی سهروردی کلنگزنی شد و تندیس شیخ اشراق به مسؤولان و دستاندرکاران مراسم اهدا شد.
شیخمسؤولاناندرکارانانتهای پیام/73005
انتهای
شناسه خبر: 459624