نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 14:15

«هتل» حلقه مفقوده حوزه گردشگری قزوین

استان قزوین با توجه به آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری و طبیعی متعدد و متنوع، فاقد هتل های ۴ و ۵ ستاره است که طبق اذعان مسئولان ساخت این هتلها از سوی سرمایه گذاران در حال اجراست اما نکته حائز اهمیت این است که باید به هتلداران فعلی توجه ویژه شده و مسئولان پای درد دل و مسئولان مشکلات آنها بنشینند تا در حوزه گردشگری گام های ارزنده تری برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، باب الجنه، کاسپین، مینودر و قزوین نام سرزمینی است با پیشینه درخشان در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی که باستان شناسان آن را بهشت باستان شناسی ایران می نامند و با قدمتی افزون بر هشت هزار سال مهد پرورش بزرگان علومی نظیر حدیث، تفسیر، فلسفه، احسان، کلام، عرفان، نجوم، ادب و... بوده است.

استانی با این پیشینه و برخوردار از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد (مجموعه باغ فرهنگی، سعدالسلطنه، عالی قاپو، قلاع اسماعیلیه در الموت، برج های خرقان، آب انبارها، کاروانسراها و...) شایسته توجه بیشتر به میراث فرهنگی گرانبها، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی غنی آن است تا بتوان با تکیه بر آن، جایگاه شایسته ای در میزان جذب گردشگر دست یافت.

به راستی وجود زیرساخت های لازم در حوزه گردشگری همچون هتل های بزرگ چهار و پنج ستاره چقدر می تواند در جذب گردشگر موثر واقع شود و چقدر وجود این هتلها در استان ضرورت دارد.

مهمانان قزوین گذری هستند

کریم نوروزی مسئول جامعه هتلداران، مهمان پذیر ها و هتل آپارتمان های استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به فعالیت 15 هتل، 16 مهمانپذیر و سه هتل آپارتمان می گوید: در حال حاضر وضعیت اقامتی استان برای مهمانانی که به استان گذر میکنند و یا بازدید دارند و یا مقصدشان است، مطلوب و پاسخگو است اما استان را به عنوان مقصد قرار نمی دهند بلکه بیشتر مهمانان گذری هستند. 

در قزوین نیاز مبرم به هتل پنج ستاره داریم این در حالی است که هتلداران قزوین با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و گلایه آنها این است که مسئولین شهری همکاری لازم را با آنان ندارند چرا که هتل هایی که ساخته شده اند بیشتر تبدیلی هستند. یعنی ساختمان های مسکونی و ساختمان های دیگر بوده اند که تغییر کاربری داده اند، به عنوان مثال در یکی از هتل های پایین شهر قزوین شهرداری بابت تغییر کاربری درخواست پول کرده که باید گفت برای واحد مسکونی همیشه مشتری است اما برای هتل گردشگری که ارزش ملک پایین آمده چند سال زمان می برد تا مشتری پیدا شود که می طلبد شهردار سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری برای درآمدزایی برای شهر تشویق کند و برای آنان مشکل ایجاد نکند.

وقتی سرمایهگذاری در بخش هتلداری در مسئولان نهادینه نشده سرمایهگذاران هم راغب نمی شوند در حوزه گردشگری سرمایهگذاری کنند. در حال حاضر هتلداران موجود مشکل دارند و می طلبد که مسئولان برای رفع مشکلات آنها تدبیر لازم را بیندیشند و از آنان حمایت کنند.

وی می افزاید: مدیریت کلان استان قزوین باید سرمایه گذاران بخش گردشگری را به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کند و امتیازاتی در زمینه مالیات، عوارض و بیمه و... در نظر بگیرد چراکه هتل نیازمند هزینه هنگفتی است و هر از گاهی به روز رسانی و نو کردن لوازم و تجهیزات و خرید لوازم خانگی ضروری است.

برای هتلداران گزینه های تشویقی مناسب لحاظ شود

این مسئول بیان می کند: دلیل اینکه بعد از حدود ۳۰ استان، قزوین فاقد هتل پنج ستاره است و یا اینکه هتلداران فعلی نسبت به ارتقاء و گسترش فضا و افزایش ظرفیت خود اقدام نمی کنند. باید بررسی و مشخص شود و برای هتلداران تشویقی های مناسب در نظر گرفته شود که می طلبد مسئولان در این حوزه برنامه داشته باشند. چرا حتی سال یکبار هم جامعه هتلداران در جلسات دعوت نمیشوند که مسئولان مشکلات و دردهای آنها را بشنوند این در حالی است که در استانهای دیگر با هماهنگی مدیران، توریستهای بسیاری جذب شده اند.

نوروزی می افزاید: با توجه به اینکه در استان قزوین آثار تاریخی و جاذبه های تاریخی و گردشگری و طبیعی بسیاری وجود دارد اما نتوانسته ایم در جذب حداکثری توریست موفق عمل کنیم که دلیل آن را می توان عدم معرفی و شناسایی استان به کشور ذکر کرد. به عنوان مثال ما می توانیم از ظرفیت های محصولاتی همچون زغال اخته، گیلاس، پسته و انگور برای معرفی استان به کشور استفاده کنیم.

شاهد این موضوع هستیم که سالانه میلیونها مسافر از اتوبان بدون اینکه نگاهی به استان قزوین بیندازند از استان عبور می کنند که باید دلایل این امر شناسایی شود و برای آنها فکری کرد.

مسئول جامعه هتلداران، مهمان پذیر ها و هتل آپارتمان های استان قزوین می گوید: ۸۰ درصد مسافرانی که در استان اسکان می یابند در شبها بیشتر خسته و خواب آلود هستند و یا ماشین آنها دچار مشکل شده است که به دنبال مکان ارزان برای استراحت هستند.

البته باید گفت که مسئولان میراث فرهنگی استان قزوین تلاش خود را در زمینه گردشگری و هتلداری انجام می دهند و برنامه هایی در دست اقدام دارند اما باید گفت که یک دست صدا ندارد و همه مسئولان استان قزوین باید دست به دست هم داده تا در ارتقاء هتل ها در استان قزوین و یا رفع مشکلات هتلداران فعلی اقدامات لازم انجام شود.

نوروزی ادامه می دهد: شهرداری قزوین لازم است برای ایجاد درآمد و شغل برای جوانان در حوزه گردشگری اهمیت قائل شود چرا که توسعه گردشگری علاوه بر اشتغالزایی فراوان، آورده و درآمد خوبی برای استان به همراه خواهد داشت. از سویی وقتی برای مردم درآمد ایجاد می شود برای خود شهرداری هم درآمد ایجاد می شود که اگر مسئولان استانی و  شهری به حوزه گردشگری توجه ویژه داشته باشند سهم عظیمی از آورده نصیب استان خواهد شد.

به گفته وی، از کاروانسراهای درون شهر قزوین عنوان یک طلا می توان سالانه میلیاردها تومان درآمدزایی داشت که لازم است این کاروانسراها که ثبت ملی شده اند آزادسازی و مرمت شوند و در اختیار گردشگران قرار داده شود. اگر وضعیت ساخت های گردشگری همچون هتل در استان قزوین فراهم شود و شرایط ایده آل و کار علمی و سرمایه گذاری شود سالانه 200 تا ۳۰۰ هزار نفر به تعداد گردشگران استان افزوده می شود.

این مسئول اجرای برنامه های مدون در قالب برگزاری جشنواره های مختلف، معرفی و شناساندن آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی استان در قالب تبلیغات متعدد و بازسازی و آزادسازی آثار تاریخی و جاذبه هلی تاریخی و فراهم کردن زیرساخت های جادهای و تاسیساتی را در زمینه جذب گردشگر موثر میداند و می گوید: مسئولان باید به حوزه گردشگری و صنعت گردشگری و زیرساختهای آن توجه ویژه و برنامهریزی داشته باشند تا چرخ گردشگری استان قزوین به نحو احسن به گردش درآورده شود.

زیرساخت های گردشگری در قزوین ضعیف است

علی رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در گفت وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت های گردشگری در استان به دلیل عدم سرمایه گذاری در حوزه احداث هتل های مهم اظهار می کند: مجوزهای هتل و کاربری های این چنینی در استان صادر شده اما احداث نشده که در زمینه زیرساخت به سرمایه گذاری نیاز داریم که چندین سرمایه گذار شناسایی شده و مجوز آنها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به جز در تاکستان که هتل چهار ستاره داریم در استان قزوین هتل چهار ستاره و پنج ستاره نداریم، افزود: هتل های قزوین عمدتاً سه ستاره هستند این در حالی است که مراکز اقامتی بوم گردی و هتل داخل قزوین وجود دارد و پذیرایی مسافران هم است اما نیاز به ایجاد نشده است.

این مسئول با بیان اینکه گردشگری به دلیل اینکه اثرات زیان بار زیست محیطی و بار جدیدی بر محیط زیست استان قزوین تحمیل نمیکند و یک فعالیت پذیرفته و مثبتی است، می گوید: حجم گردشگری در استان قزوین هر سال رو به افزایش است که مجدانه حمایت جدی می کنیم.

در استان قزوین گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی داریم که در گردشگری تاریخی و طبیعی در زمینه جذب گردشگر خارجی توفیقات خوبی داشته ایم که در یک سال اخیر حدود ۱۰ هزار گردشگر خارجی در مراکز تاریخی حضور یافته و بازدید کردهاند که عدد قابل توجهی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین خصوصیت گردشگری قزوین را اقامتی نبودن بلکه گذری می داند و می افزاید: اقامت گردشگران به دلیل نزدیکی قزوین به پایتخت معمولاً در تهران است و در قزوین برای تور یک روزه حضور می یابند که باید گفت حتی اگر فرودگاه هم داشته باشیم به دلیل نزدیکی قزوین به تهران در جذب پروازهای خارجی خیلی توفیق نخواهیم داشت و این مهم به دلیل نداشتن هتل نیست بلکه به این علت است که به مراکز جمعیتی کشور نزدیک هستیم. البته باید از گردشگری گذری در استان به عنوان فرصت استفاده کنیم و تورهایی تعریف شود که گردشگران زمان بیشتری را در قزوین حضور داشته باشند.

رحمانی با اشاره به معرفی آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی استان قزوین در چند سال پیش در قالب ساخت فیلم های مختلف و پخش از شبکه های سراسری و چاپ کتاب ها و بروشور های مختلف معتقد است: آنچه در گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد رویداد است که میتواند در جذب گردشگر موثر واقع شود که در چند سال اخیر رویدادهایی در استان قزوین انجام شده و در این راستا میتوان به جشن زغال اخته، جشن انار و برنامه های در خصوص برداشت زیتون  اشاره کرد.

البته یکی از فعالیت هایی که هنوز در استان قزوین در مورد گردشگری تکمیل نشده احیای خانه های تاریخی است که تعدادی از این خانه ها احیا شده اما خانههای تاریخی زیادی در استان قزوین وجود دارد. یکی از سیاست هایی که برای جذب گردشگر داریم احیای خانه های تاریخی است که می تواند محل اقامت توریست ها باشد یعنی هم در جاذبه گردشگری و هم تبدیل شدن به محل اقامت برای گردشگران احیای خانه های تاریخی میتواند نقش بسزایی ایفا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان استاندار قزوین بر این نظر است که چندین سال پیش موضوع گردشگری در استان مطرح نبود اما در حال حاضر استان از مقاصد گردشگری کشور محسوب می شود که آغاز این مهم از زمان احیای دولتخانه صفوی کلید خورد و برنامه خیلی جدی در دستور کار قرار دارد. بر این اساس می توان به آزادسازی دولتخانه صفوی اشاره کرد که بخشی از آن در سالهای گذشته انجام شده و آزادسازی بخشی هم در حال اجراست که باید گفت سرمایه گذاری روی دولتخانه صفوی و ساخت هتل و خانه های قدیمی  جزو سرمایه گذاری های زمانبر است.

طبق اذعان رحمانی، فرهنگ پذیرش گردشگر در قزوین به دلیل خونگرم بودن مردم وجود دارد که در زمینه گردشگری خیلی از موارد در حال انجام شده، برخی موارد انجام نشده و برخی موارد هم مانند ساخت هتل نیاز به سرمایه گذاری های کلان دارد اما در مجموع باید گفت که مقوله گردشگری جزو برنامه های اصلی توسعه قزوین محسوب می شود.

لغو موافقت اصولی سه هتل پنج ستاره در قزوین

در ادامه علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز با اشاره به وجود ۱۵ هتل، ۱۶ مهمانپذیر، ۱۱ اقامتگاه بوم گردی، دو اقامتگاه سنتی و سه هتل آپارتمان در استان با حدود ۲۱۰۰ تخت به خبرنگار فارس می گوید: یک سری از پروژه ها در حال ساخت هستند که می توان به ساخت هتل ۵ ستاره، ۴ ستاره، 3 ستاره، 2 ستاره و یک ستاره و نیز هشت اقامتگاه بوم گردی اشاره کرد که اگر ساخت آنها به اتمام برسد تقریباً ظرفیت اقامتی استان دو برابر می شود.

وی با بیان اینکه با اشاره به ساخت هتل ۴ ستاره در تاکستان و رسیدن به مرحله اتمام پروژه، ساخت هتل ۵ ستاره در شهر قزوین با پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصد و ساخت هتل های ۱، ۲ و ۳ ستاره ابراز امیدواری می کند: تا یک و دو سال آینده این پروژه ها به بهره برداری برسند.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته چهار موافقت اصولی هتل پنج ستاره در استان قزوین صادر شده بود، بیان می کند: سرمایه گذاران بیشتر به دلیل مسائل شخصی نتوانستتد مجوز ایجاد و آغاز به کار کنند که مشکلات آنها خیلی مرتبط به اقدامات دولتی نمی شد. در این راستا تصمیم گرفتیم برای اینکه ظرفیت باز شود موافقت اصولی سه هتل پنج ستاره را که زمان آنها گذشته بود و آغاز به کار نکرده بودند لغو مجوز کنیم و امکان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران جدید فراهم شود.

مدیرکل فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین معتقد است هتلداری در استان قزوین به ویژه شهر قزوین جزو مشاغلی است که توجیه اقتصادی دارد و امیدواریم با ظرفیت های جدیدی که در حوزه های مختلف گردشگری در استان ایجاد شده، بتوانیم تاسیسات گردشگری مناسب ایجاد کنیم. در حال حاضر دو متقاضی هتل پنج ستاره و دو متقاضی هتل چهار ستاره در استان داریم که در مراحل تصمیم گیری برای صدور مجوز قرار دارند و بعد از صدور مجوزها، کارهای خود را آغاز می کنند.

یکی از موضوعات توسعه گردشگری، داشتن جاذبه های گردشگری است و برای ورود گردشگر به استان قزوین نیاز به جاذبه هایی داریم که آماده بازدید باشند و این جاذبه ها باید افزایش یابند. در چند سال اخیر این اتفاق رقم خورده اما آنچه حوزه توسعه گردشگری را به دنبال دارد ایجاد زیرساخت هاست که برای آن دو شرط لازم است. یکی وجود جاذبه های گردشگری و دیگری ایجاد زیرساخت های گردشگری است.

خزائلی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی استان قزوین در چهار راه ارتباطی قرار گرفته و تمام تلاش ما این است که از افرادی که در مسیرهای ارتباطی تردد می کنند دعوت کنیم تا از ظرفیت های گردشگری استفاده کنند. وجود مجتمع های خدماتی رفاهی مناسب و مطلوب از اقداماتی است که در سال های گذشته انجام شده تا مسافران بیشتر در محورها بمانند و از ظرفیت های تاسیسات گردشگری استفاده کنند.

نظر وی در خصوص نقش گردشگری در رونق اقتصادی استان این است که اشتغالزایی در حوزه خدمات جزو حوزه هایی است که با سرمایه کم و اشتغال خیلی خوب ایجاد می کند و صنعت گردشگری هم به تناسب همان ظرفیت های خیلی خوب در ایجاد اشتغال نقش دارد. یعنی با سرمایه گذاری های کم در حوزه صنعت گردشگری می توان اشتغال زیادی را ایجاد کرد و در حوزه های روستایی می توان بیشتر از این ظرفیت استفاده کرد.

این مسئول بیان می کند: قزوین از گذشته پایتخت کشور بوده و همیشه میزبان گردشگران در حوزه فرهنگ گردشگری و مهمانانی از گردشگران بوده است. طبیعتا گسترش فرهنگ گردشگری، آشنایی مردم با فرهنگ گردشگری و فرصت های گردشگری می تواند به حضور گردشگران در استان کمک کند. فرهنگ و مهمان نوازی مردم استان قزوین در جذب گردشگر تاثیرگذار بوده و نیازمند آن هستیم همه مردم مبلغ گردشگری استان باشند تا بتوانیم در جذب بیشتر گردشگران گام های ارزنده برداریم.

لازم به ذکر است استان قزوین علاوه بر برخورداری از جاذبه های شاخص تاریخی و گردشگری، به دلایلی چون قرار گرفتن در یک موقعیت خاص جغرافیایی، استقرار بیش از ۳ هزار واحد صنعتی و همچنین صعود تیم فوتبال شمس آذر به لیگ برتر فوتبال که شرایط را برای رفت و آمد تیم های بزرگ داخلی و حتی خارجی به این خطه هموار خواهد کرد، نیازمند توجه بیشتری به تامین زیرساخت های جذب گردشگر به ویژه احداث هتل های باکیفیت است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1305568

مهمترین اخبار ایران و جهان: