نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 17:51

تصویب 5 لایحه موافقت‌نامه و همکاری در سطح بین‌المللی در کمیسیون قضایی مجلس

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: اعضای این کمیسیون در جلسه امروز خود 5 لایحه موافقت‌نامه همکاری در سطح بین‌المللی را به تصویب رساندند که از جمله آن می‌توان به لایحه تصویب کنوانسیون ملل متحد درباره موافقتنامه‌های بین‌المللی ناشی از میانجیگری اشاره کرد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز 4 لایحه موافقت‌نامه دولت جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی را به تصویب رساندند.

وی افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون لایحه تصویب کنوانسیون ملل متحد درباره موافقتنامه‌های بین‌المللی ناشی از میانجیگری را تصویب کردند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: با عنایت به ارزش میانجیگری برای تجارت بین‌الملل به عنوان روش حل و فصل اختلاف‌های تجاری و روند رو به افزایش استفاده از میانجیگری در رویه‌های تجاری داخلی و بین‌المللی به عنوان روشی جایگزین برای اقدام قضایی و با در نظر گرفتن منافع قابل توجه استفاده از میانجیگری همچون کاهش مواردی که اختلاف منجر به خاتمه روابط تجاری می‌شود، تسهیل انجام معاملات بین‌المللی توسط طرف‌های تجاری و کاهش هزینه‌ها در اجرای عدالت توسط دولت‌ها و با توجه به اینکه ایجاد چارچوبی برای موافقت‌نامه‌های حل و فصل بین‌المللی ناشی از میانجیگری که مورد پذیرش دولت‌هایی با نظام‌های حقوقی اجتماعی و اقتصادی متفاوت باشد به توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی هماهنگ کمک خواهد کرد، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: ماده واحده - کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره موافقت‌نامه‌های حل و فصل بین‌المللی ناشی از میانجیگری مشتمل بر ‌یک مقدمه و (۱۶) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

تبصره - جمهوری اسلامی ایران طبق جزء (ب) بند (۱) ماده (۸) کنوانسیون را تنها تا محدوده مورد توافق طرف‌های موافقت‌نامه حل و فصل به اعمال کنوانسیون اجرا می‌کند.

وی افزود: همچنین در این جلسه اعضای کمیسیون لایحه موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت هند را به تصویب رساندند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: ماده واحده - لایحه موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند مشتمل بر‌ یک مقدمه و سی و دو ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین اعضای کمیسیون در این جلسه لایحه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه استرداد مجرمین را به تصویب رساندند.

وی افزود:‌ ماده واحده - معاهده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه استرداد مجرمین مشتمل بر‌ یک مقدمه و بیست و دو ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: علاوه بر این در این جلسه اعضای کمیسیون لایحه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل را نیز تصویب کردند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: ماده واحده - معاهده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری مشتمل بر ‌یک مقدمه و بیست و شش ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

وی افزود: اعضای کمیسیون همچنین لایحه ارجاع اختلاف بین بانک توسعه صادرات ایران و شرکت اسپیتمن اویل تاجیکستان به داروری را به تصویب رساندند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: ماده واحده - به دولت اجازه داده می‌شود اختلاف ناشی از قرارداد منعقده با شرکت اسپیتمن اویل تاجیکستان مربوط به ضمانتنامه اگراینوست (Ojsc Agroinvest Bank) را که از طریق مذاکره رفع نشده است، به داوری مندرج در قرارداد مربوط ارجاع کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1278024

مهمترین اخبار ایران و جهان: