نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 11:06

شرکت های مشاوره انتخاب رشته دستیاری پزشکی مورد تایید نیستند

انتخاب رشته پنجاهمین دوره آزمون دستیاری اوایل هفته آینده آغاز می شود و مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرده است هیچ یک از شرکت ها و موسسات مشاوره ای انتخاب رشته را تائید نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به طور همزمان در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد. ۱۳ هزار و ۴۱ نفر داوطلب در این دوره از آزمون ثبت نام کرده اند که ۴۶ درصد داوطلبان مرد و ۵۴ درصد داوطلبان زن بودند.

کارنامه نتایج اولیه داوطلبان ۳۱ خردادماه در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد. این کارنامه شامل نمره، رتبه، پاسخنامه و کلید آزمون است‌. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند طی اوایل هفته آینده تعیین رشته کنند.

به گفته دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت از میان ۱۱ هزار داوطلب شرکت کننده در آزمون تخصصی دستیاری پزشکی بیش از ۷ هزار نفر آنها مجاز به تعیین رشته هستند و ظرفیت اعلامی با افزایش نسبت به سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر خواهد بود.

مرکز سنجش آموزش پزشکی در اطلاعیه ای توصیه های مهم در خصوص انتخاب رشته محل و دریافت راهنمایی تحصیلی از مشاوران را اعلام کرده است. در این اطلاعیه آمده است:

«با توجه به اهمیت برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی و تلاش برای حفظ شفافیت و عدالت در فرآیند انتخاب واجدین شرایط، برخی شرکت ها و افراد بعد از اعلام نمرات در آزمون، تلاش می کنند از روش های نادرست در جهت سودجویی و تقلب بهره برداری کنند. این افراد به شیوه های نادرست و نامتعارف، مشاوره های غلط ارائه می دهند و با ترویج اطلاعات نادرست، داوطلبان را سردرگم و گمراه می کنند.

لذا مرکز سنجش آموزش پزشکی در راستای تضمین درستی و شفافیت فرآیند پذیرش دستیاران تخصصی، هیچ یک از شرکت ها و موسسات مشاوره ای را تایید نمی کند. در صورت دریافت مشاوره هایی نظیر خرید خدمات یا ارائه اطلاعات، از همکاری با آنها خودداری کنید.

هیچ شرکت یا فردی نمی تواند به شما تضمین کند که با پرداخت هزینه ای خاص، موفقیت شما در آزمون تضمین شده است. لذا با توجه به اینکه اخیرا تعدادی از این موسسات به روش های مختلف اقدام به فریب و سودجویی از داوطلبان کرده اند، در ذیل به برخی نکات مهم اشاره می شود:

توصیه های مهم مرکز سنجش آموزش پزشکی درباره انتخاب رشته آزمون دستیاری

۱. با توجه به اینکه هر ساله سوالات و داوطلبان شرکت کننده متفاوت است، لذا ضریب دشواری سوالات متفاوت است که باعث می شود نتایج و رتبه ها در هر سال متفاوت باشند. بنابراین از مقایسه نمرات خود با دوره های گذشته درخصوص تصمیم گیری جهت انتخاب رشته محل اجتناب کنید.

۲. علایق داوطلبان در دوره های مختلف به رشته ها متفاوت بوده و مقایسه سطح نمرات قبولی با دوره های گذشته کار منطقی و اصولی نیست.

۳. خواهشمند است صرفا جهت قبولی در آزمون مبادرت به انتخاب رشته محل نکنید. زیرا بسیاری از داوطلبان با توجه به قانون حق انصراف از قبولی در رشته محل و شرکت مجدد در سال آینده، رشته ای راکه علاقه نداشته و یا شرایط ادامه آن را ندارند، انتخاب می کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که صرف قبولی در رشته محل و انصراف از آن، حق سایر داوطلبان که امکان قبولی و ادامه تحصیل در آن رشته محل را دارند تضییع می کند (این فرد می تواند خود شما باشید).

۴. تنها به قوانین و مقررات مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته محل در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی استناد کنید. در این مورد توصیه می شود که از شرکت های مشاوره که ادعا می کنند می توانند نتیجه امتحان شما را پیش بینی کنند یا رشته ای را برای شما تعیین کنند، دوری کنید.

همچنین توصیه می شود که هر گونه مشاوره دریافت را با مقررات و دستورالعمل های رسمی مرکز سنجش مطابقت دهید. پس از مطالعه دقیق مفاد مندرج در دفترچه های راهنمای آزمون، بهترین مشاور و تصمیم گیرنده خود داوطلب با درنظر گرفتن شرایط و علایق خود است.

۵. همانطور که در دفترچه راهنمای آزمون ذکر شده است مبنای پذیرش براساس رتبه داوطلب است به طوریکه انتخاب های داوطلبی که دارای رتبه بهتری است براساس اولویت انتخابی از یک تا صد در ابتدا بررسی شده و سپس اولویت های انتخابی داوطلب با رتبه بعدی بررسی می شود.

به عبارت دیگر داوطلبی با رتبه بدتر با سهمیه یکسان، نمی تواند در رشته محلی جای فردی با رتبه بهتر را بگیرد.

۶. توصیه می شود داوطلبان با توجه به علاقه و شرایط زندگی از بالاترین اولویت اقدام به انتخاب رشته محل کند. بهتر است ابتدا رشته محل های انتخابی را در برگه ای یادداشت کرده و پس از اطمینان نهایی، اقدام به واردکردن اولویت های خود در فرم انتخاب رشته محل کنند.

۷. بدین ترتیب، اگر سوالی درباره انتخاب رشته محل و یا هر مورد مرتبط دیگری دارید، تمام سوال ها و استعلامات خود را مستقیما از طریق تماس با مرکز سنجش وزارت بهداشت انجام دهید. اطلاعات تماس با مرکز سنجش و دستورالعمل های مربوطه در سایت رسمی مرکز سنجش آموزش پزشکی قابل دسترسی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1314624

مهمترین اخبار ایران و جهان: