نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 14:40

اوکراین: با هیچ یک از طرفین شورش اخیر در روسیه ارتباط برقرار نکردیم

وزیر دفاع اوکراین می‌گوید که کی یف در طول شورش اخیر در روسیه نه با مسکو و نه با شورشیان هیچ ارتباطی برقرار نکرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، چند روز بعد از شورش مسلحانه گروه واگنر در روسیه که برخی مقامات مسکو به صورت غیرمستقیم از احتمال مداخله خارجی در این شورش خبر داده بودند، وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد که کی یف در طول شورش اخیر واگنر با هیچ یک از طرفین ارتباطی برقرار نکرده است.

الکسی رژنیکوف گفته، ما هیچ ارتباطی با هیچ یک از طرفین شورش واگنر نداشتیم.

این درحالیست که رسانه های آمریکایی از قول مقامات این کشور گزارش دادند که در طول این شورش واشنگتن از کانالهای ارتباطی مطمئن به مسکو پیام داده است که این کشور هیچ نقشی در این بحران نداشته است و از این طریق قصد داشته به مقامات روسیه اطمینان بدهد که آمریکا قصد مداخله در این موضوع را ندارد.

وزیر دفاع اوکراین با تکرار ادعاهای مقامات غربی درباره شورش واگنر و تاثیر آن بر روسیه گفت: شورشی که در روسیه اتفاق افتاد شکنندگی حکومت کرملین را نشان داد.

رژنیکوف درباره ضدحملات ارتش اوکراین علیه نیروهای روسیه در دونباس نیز مدعی شد که ضدحملات اوکراین هنوز آغاز نشده است و آنچه در خط مقدم در حال وقوع است مانورهایی نظامی است.

اظهارات رژنیکوف درحالیست که رسانه‌های غربی و مقامات این کشور از مدتها پیش شروع ضد حملات ارتش را اعلام و تبلیغات گسترده‌ای درباره آن کرده‌اند.

به نظر می‌رسد مقاومت نیروهای روسیه در برابر ضدحملات اوکراین و عدم توفیق مورد انتظار باعث شده است مقامات اوکراینی مواضع خود را درباره آغاز ضد حملات تغییر دهند.

وی با اشاره به کمکهای کشورهای غربی تاکید کرد که متحدان کی یف به ما اطمینان داده اند که به حمایتهای مالی و تسلیحاتی خود از اوکراین به هر هزینه ای ادامه خواهند داد.

وزیر دفاع اوکراین در ادامه مصاحبه خود هرگونه مذاکره با طرف روسی را مادامیکه ارتش روسیه در خاک این کشور حضور داشته باشد را رد کرد.

وی همچنین از قصد جدی ناتو برای عضویت اوکراین در این سازمان خبر داد.

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند. 

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1313224

مهمترین اخبار ایران و جهان: