نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 10:54

فوت سالانه ۵۰۰ هزار نفر در دنیا به دلیل سوء مصرف مواد مخدر

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از فوت سالانه ۵۰۰ هزار نفر در دنیا به دلیل سوء مصرف مواد مخدر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری اظهار داشت: اعتیاد ریشه همه آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود لذا پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: قاچاق مواد مخدر جرم سازمان یافته است که در جهان با سود ۵۰۰ میلیارد دلار پول کثیف در جریان است. بیش از ۲۸۴ میلیون نفر در در دنیا حداقل یکبار مصرف را تجربه و برخی در حد اعتیاد گرفتار شده اند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ۵۰۰ هزار نفر سالانه به دلیل دوز بالا یا ناخالصی مواد مخدر فوت می‌کنند. افزایش اینترنتی مواد مخدر برای توزیع و قاچاق نیز حکایت از اتخاذ استراتژی‌های جدید دارد.

وی بیان داشت: ۱۱۲۷ ماده روان گردان داریم و الگوهای مصرف تغییر و همزمان و ترکیبی هم صورت گرفته است. افزایش ۲۶ درصدی مواد مخدر نیز آسیب جدی در سطح دنیا است.

کاظمی گفت: ترویج باورهای غلط سبب گرایش بیشتر جوانان در جهان شده همچنین حدود ۲۰۹ میلیون نفر مصرف حشیش دارند و رتبه نخست مصرف مواد مربوط به حشیش است. رتبه اول در دنیا بعد مصرف تریاک و ۳۴ میلیون نفر شیشه بعد کوکائین و بعد اکستازی وضعیت مصرف در جهان است.

وی بیان داشت: ۳۲ درصد سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان در ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ بوده است و ایران بزرگترین سپر جهانی مقابله با مواد را داشته است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود. همچنین این کشور مصرف کننده عمده شیشه و روانگردان است.

همچنین در پایان این نشست نمایشگاه دستاوردهای تحولی مبارزه با مواد مخدر با عنوان «ایمان و امید؛ تلاش جهادی، ایران مقتدر» افتتاح و شروع به کار کرد.

این خبر در حال تکمیل است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1294768

مهمترین اخبار ایران و جهان: