نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 21:41

ریاض، پکن را شریک تجاری اصلی خود در آینده می‌داند

مجله آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که با کاهش نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه، چین شریک تجاری اصلی عربستان، در آینده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجله آمریکایی بلومبرگ، در گزارشی به بررسی جایگاه آمریکا و چین در شراکت تجاری عربستان پرداخت و چین را شریک تجاری اصلی عربستان در آینده دانست.

بلومبرگ در گزارش خود، چشم‌انداز ریاض جهت سرمایه‌گذاری و شراکت تجاری در آینده را رو به سوی چین توصیف نمود؛ چرا که از یک سو، رفته رفته، نفوذ ایالات متحده در منطقه خاورمیانه در حال کاهش است و از سوی دیگر روابط چین با کشورهای منطقه رو به توسعه نهاده و حضور چین در خاورمیانه، روز به روز چشم‌گیرتر می‌شود.

تمرکز این مجله آمریکایی در این گزارش روی برگزاری کنفرانس بازرگانان عرب و چین در ریاض است که از سوی عربستان سعودی با استقبال خوبی روبرو شد.

این کنفرانس یازدهم و دوازدهم ماه میلادی جاری، در حالی برگزار شد که تنها چند روز پیش از آن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با هدف اصلاح روابط و حل‌وفصل اختلافات میان عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا به ریاض سفر کرده بود.

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان در افتتاحیه این کنفرانس گفته بود که زمان آن فرارسیده تا چین شریک اصلی سرمایه‌گذاری در جنبش توسعه جهان عرب باشد.

از سوی دیگر مسئولان اجرایی چینی نیز از آمادگی خود را برای دورکردن ایالات متحده آمریکا از عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است، اعلام کرده بودند.

اگرچه آمریکا به طور پیوسته نسبت به نقش چین در خاورمیانه هشدار می‌دهد، اما عربستان سعودی، رویکرد تقویت روابط با چین، یعنی مهم‌ترین رقیب آمریکا را در پیش گرفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1285724

مهمترین اخبار ایران و جهان: