نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 12:32

عملکرد دولت در رفع موانع تولید دارو بی‌نظیر است

تبریز- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تمهیدات خاص دولت سیزدهم در رفع کمبودهای دارویی گفت: عملکرد یک سال گذشته دولت در زمینه رفع موانع تولیددارو در سال‌های پس از انقلاب بی نظیراست.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهمن نقی پور اظهار کرد: در ماه‌های گذشته دولت برای جبران کمبودهای دارویی اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذاری در تولید انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی انجام داده که تلاش برای قطع منافع شخصی و گروهی تعدادی از تولیدکنندگان و نیز جلوگیری از کارشکنی‌ها از آن جمله است.

وی هدف اصلی و نهایی دولت سیزدهم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رفع مشکلات دارویی کشور بیان و اضافه کرد: بر همین اساس با وجود اینکه کشور در ماه‌های گذشته در تعدادی از گروه‌های دارویی با کاهش تولید مواجه شد، اما خیلی سریع نسبت به جبران این کمبودها اقدام شد و اکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

نقی پور با بیان اینکه مشکلات دارویی و کمبودهای این بخش در آذربایجان شرقی به حداقل ممکن رسیده است، یادآور شد: در حال حاضر ذخیره دارویی استان در وضع خوب قرار دارد و مردم نباید نگران تأمین داروهای بیماران خود باشند.

وی یکی از دلایل اصلی و مهم مشکلات مربوط به دارو در کشور و آذربایجان شرقی را کم کاری و سهل انگاری تعداد قلیل از کارخانه‌های تولیدی اعلام کرد که بر اثر همین اقدامات نابجا در ماه‌های شهریور و مهر پارسال کمبودهایی در کشور مشاهده شد، اما با درایت دولت و حمایت از تولیدکنندگان این معضل در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف و شرایط به حالت عادی برگشت.

نقی پور ساماندهی اختصاص ارز به تولید کنندگان دارو را یکی از مهمترین برنامه‌های دولت برای رفع کمبودهای دارویی برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس طرح دارویار در سراسر کشور به اجرا درآمد تا بدین وسیله بسیاری از مشکلات مربوط به قاچاق دارو گرفته شده و از استفاده بی رویه از انواع دارو نیز جلوگیری به عمل آید.

وی افزایش قیمت انواع دارو را ناشی از سیاست‌های درست ارزی و تلاش برای جلوگیری از قاچاق دارو به خارج از کشور بیان کرد.

نقی پور از طرح دارویار به عنوان یکی از راهکارهای مفید و اصلی برای ساماندهی بازار دارو در کشور یاد و اضافه کرد: مدیریت و نظارت بر تجویز نادرست و غیرمنطقی داروها توسط برخی از همکاران گروه پزشکی و آموزش مداوم نسخه نویسی درست و تشویق افراد می‌تواند از دیگر راهکارهای تأثیرگذار در کاهش تجویز بی رویه دارو باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1150640

مهمترین اخبار ایران و جهان: