نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 10:34

نکات تفسیری جزء بیست و دوم قرآن کریم/ ضرورت ارتقاء کیفیت در تولید و صنعت

خداوند به داوود دستور می‌دهد که باید سرمشقی برای همه صنعتگران و کارگران با ایمان جهان باشد. دستور محکم کاری و رعایت دقت در کیفیت و کمیت در مصنوعات آن‌چنان که مصرف‌کنندگان به خوبی و به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و از استحکام کامل برخوردار باشد و یکی از شئون عمل صالح آن است که در صنایع دقت کافی را از هر جهت رعایت کنند و محصولات کامل و مفیدی ارائه دهند و از هرگونه بدکاری و کم‌کاری بپرهیزند.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| بر آن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.

سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انسان‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

جز بیست و دوم از آیه ۳۱ احزاب تا پایان آن، سوره سبا، سوره فاطر و ۲۷ آیه ابتدایی سوره یس را شامل می‌شود.

سبا نام سرزمین و قومی در یمن است. از آیه ۱۵ به بعد بخشی از داستان قوم سبا و حاکمشان که زنی به نام بلقیس بود، نقل شده است.

فاطر به معنای شکافنده و پدیدآورنده است. اولین آیه سخن از خالقیت خداوند رحمان و حمد و سپاس از او به عنوان فاطر و خالق است.

امام صادق(ع) فرمود: دو سوره در قرآن پشت سر هم قرار داده شده سوره سبا و سوره فاطر که با الحمدلله آغاز می‌شود. هر کسی آن‌ها را در شب بخواند خدا او را در کنف حمایت خود حفظ می‌کند و هر کس در روز بخواند ناراحتی به او نمی‌رسد و آنقدر خدا خیر در دنیا و آخرت به او می‌بخشد که بر قلب کسی خطور نکرده و آرزوی کسی به آن نرسیده است.

یس از حروف رمز قرآن است. با کلمه یس آغاز می‌شود و قلب قران است. امام صادق(ع) می‌فرماید: یس نام رسول خداست.

هرکس این سوره را با شور و اخلاص بخواند پاداش بیست حج در کارنامه‌اش نوشته می‌شود و کسی که آن را بشنود پاداش هزار دینار انفاق خالصانه به او می‌رسد و کسی که این سوره را بنویسد و آن را بشوید و بیاشامد هزار داروی شفابخش و هزار نور و هزار برکت و هزار رحمت به سازمان وجود او وارد ساخته و هر درد و بیماری را از آن بر می‌کند و برطرف می‌سازد.

توصیه به حجاب کامل

وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَىٰ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا (۳۳_ احزاب)

در آن موقع زنان حجاب درستی نداشتند و دنباله روسری‌های خود را به پشت سر می‌انداختند به طوری که گلو و قسمتی از سینه و گردنبند و گوشواره‌های آن‌ها نمایان بود. قرآن همسران پیامبر را از این گونه اعمال باز می‌دارد بدون شک این یک حکم عام است و تکیه آیات بر زنان پیامبر به عنوان تاکید بیشتر است.

تساوی زن و مرد در نظام حقوقی اسلام

إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا (۳۵_ احزاب)

گاه بعضی چنین تصور می‌کنند که اسلام کفه سنگین شخصیت را برای مردان قرار داده و زنان در برنامه اسلام چنان جایی ندارند، شاید منشا این اشتباه آن‌ها پاره‌ای از تفاوت‌های حقوقی است که هرکدام دلیل و فلسفه خاصی دارد. ولی بدون شک قطع نظر از این گونه تفاوت‌ها که ارتباط یا موقعیت اجتماعی و شرایط طبیعی آن‌ها دارد هیچگونه فرقی از نظر جنبه‌های انسانی و مقامات معنوی میان زن و مرد در برنامه‌های اسلام وجود ندارد. آیه فوق دلیل روشنی برای این واقعیت است زیرا به هنگام بیان ویژگی‌های مومنان و اساسی‌ترین مسائل اعتقادی و اخلاقی و عملی زن و مرد را در کنار یکدیگر همچون دو کفه ترازو قرار می‌دهد و برای هر دو پاداشی یکسان بدون کمترین تفاوت قائل می‌شود.

شرط موفقیت در تبلیغات

الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا (۳۹_ احزاب)

آیه فوق دلیل روشنی است بر اینکه شرط اساسی برای پیشرفت در مسائل تبلیغاتی قاطعیت و اخلاص و عدم وحشت از هیچ چیز جز از خداست. آن‌هایی که در برابر فرمان‌های الهی خواسته‌های این و آن و تمایلات بی‌رویه گروه‌ها و جمعیت‌ها را در نظر می‌گیرند و با توجیهاتی حق و عدالت را تحت شعاع آن قرار می‌دهند هرگز نتیجه اساسی نخواهند گرفت.

ضرورت ارتقاء کیفیت در تولید و صنعت

أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ فِی السَّرْدِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (۱۱_سبا)

در واقع خداوند به داوود دستور می‌دهد که باید سرمشقی برای همه صنعتگران و کارگران با ایمان جهان باشد. دستور محکم کاری و رعایت دقت در کیفیت و کمیت در مصنوعات آن‌چنان که مصرف‌کنندگان به خوبی و به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و از استحکام کامل برخوردار باشد و یکی از شئون عمل صالح آن است که در صنایع دقت کافی را از هر جهت رعایت کنند و محصولات کامل و مفیدی ارائه دهند و از هرگونه بدکاری و کم‌کاری بپرهیزند.

انقلاب فکری ریشه هر انقلاب اصیل است

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ (۴۶_ سبا)
قرآن در اینجا می‌گوید بیندیشید. اما در چه چیز؟ از این نظر مطلق است و به اصطلاح هسته متعلق دلیل بر عموم است. یعنی در همه چیز، در زندگی معنوی، در زندگی مادی، در مسائل مهم، در مسائل کوچک و خلاصه در هر کار باید نخست اندیشه کرد ولی از همه مهم‌تر اندیشه برای پیدا کردن پاسخ این چهار سال است: از کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهر چه بود؟ به کجا می‌روم؟ و اکنون در کجا هستم؟

** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

تحدیر(تندخوانی) جزء بیست و دوم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1144840

مهمترین اخبار ایران و جهان: