نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 14:01

«شهرک دامپروری نیر» در ۱۰ هکتار احداث می‌شود

اردبیل - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: عملیات احداث پروژه شهرک دامپروری شهرستان نیر در سطح ۱۰ هکتار که از سال ۱۳۸۵ راکد مانده بود، آغاز می‌شود.

نادر تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از شروع عملیات سطه پروژه مهم کشاورزی شهرستان نیر پس از سال ها بلاتکلیفی خبر داد و اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه شهرک دامپروری شهرستان نیر در سطح ۱۰ هکتار از سال ۱۳۸۵ راکد مانده بوده در چند ماه اخیر شروع شده و در حال حاضر با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در هشت ماه آینده به بهره‌برداری می رسد.

وی با بیان اینکه با افتتاح این پروژه شهرستان نیر به قطب دامپروری در استان تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه ۹۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که زمینه اشتغال بیش از یک هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تکمیل پایاب سد سرخاب را یادآور شد و بیان کرد: این پروژه به دلیل داشتن معارض چندین سال معطل مانده بود که خوشبختانه با رایزنی ها انجام گرفته در طول سال این مشکل نیز حل شده و با واگذاری به پیمانکار با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال وارد فاز اجرایی شده است.

تقی زاده با اشاره به آغاز احداث پروژه بوسجین در زمینه سامانه نوین آبیاری تلفیقی شامل آبیاری بارانی و موضعی را با سطح اجرایی بیش از ۶۰۰ هکتار گفت: بالغ بر ۱۷۰ هکتار از عملیات اجرایی این پروژه انجام شده و ۲۰۰ هکتار نیز در دست اجراست.

وی با بیان اینکه در صورت رفع معارض و وراث اجرای باقی مانده پروژه نیز در دستور کار است، تصریح کرد: سیاست های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه صدور سند اراضی کشاورزی، کشت قراردادی و طرح الگوی کشت از مهمترین برنامه های الویت داری است که در استان اردبیل به جد پیگیری می شود.

اجرای الگوی کشت در راستای بهره وری و مدیریت منابع آب و خاک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اجرای کشت قراردادی با توجه به تاکیدات فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر خود اتکایی در محصولات استراتژیک تصریح کرد: هدف اصلی این طرح تولید محصولات استراتژیک مثل گندم، جو، دانه های روغنی و … است که در سال اول بر روی محصول گندم هدف‌گذاری شده و در سال های آینده در حوزه سایر محصولات مهم و اساسی نیز اجرایی می شود.

تقی‌زاده سنددار کردن و حفظ کاربری اراضی کشاورزی را از دیگر مأموریت‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد و گفت: امور اراضی سازمان دارای وظایف و مأموریت‌های خطیری از جمله تثبیت مالکیت و سندارکردن اراضی کشاورزی و رفع تداخلات ارضی است که در ردیف سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی و مورد تأکید مقام عالی وزارت نیز است.

وی طرح الگوی کشت را در راستای بهره وری و مدیریت منابع آب و خاک یادآور شد و بیان کرد: بحران آبی حاکم بر جهان ایجاب می کند تا با سیاست اصولی در راستای استفاده صحیح و بهینه از این منابع خدادادی استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ارتقای سطح سلامت مواد غذایی، اصلاح و بهینه کردن الگوی مصرف، حمایت موثر از تولید و صادرات، ارتقای ضریب بهره‌وری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده‌ی علمی و بهره‌برداری بهینه از سایر نهاده‌های تولید را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1002484

مهمترین اخبار ایران و جهان: