نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 11:31

از «زی‌طلبکی» تا مشارکت در «کایر»/ چرایی محبوبیت روحانی سوادکوهی

«حجت‌الاسلام علی‌اشرف کجوری» روحانی ۵۳ ساله از شهرستان سوادکوه است که در کنار زندگی سیاسی، اجتماعی، دینی، فرهنگی و اقتصادی همانند بیشتر مردم مازندران دستی بر آتش کشاورزی دارد و طلبه بودن را مانع کار روزمره نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، عموما عادت کردیم طلبه‌ها را در مجلس وعظ و سخنرانی ببینیم و کمتر فعالیت‌های اجتماعی این قشر دیده شده است، این بار به سراغ «حجت‌الاسلام علی‌اشرف کجوری» روحانی ۵۳ ساله از شهرستان سوادکوه رفتیم تا دریچه‌ای از زندگی ایشان را برای شما بازگو کنیم.

حجت‌الاسلام کجوری دارای مسؤولیت‌های مختلفی است و خوش‌نام بودن ایشان در روحانیت مستقر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در روستاهای ایوک و آهنگرکلا، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سوادکوه‌شمالی، مداحی، سخنرانی، مولودی، کمک معیشتی به نیازمندان، کشاورزی، باغداری و فعال سیاسی و اجتماعی مقبولیت وی را در اقشار مختلف افزوده است.

او در کنار فعالیت‌های که به عنوان طلبه و روحانی دارد، در باغداری هم دستی بر آتش دارد و در روستای بالادست «گردنه‌سر» که ابرها را در زیر‌پای‌مان می‌بینیم به کاشت سیب‌زمینی و درختان سیاه‌ریشه اقدام کرد و هر ساله به حرس و‌ نگهداری آن می‌پردازد.

همچنین در روستای کتی‌لته و آهنگرکلا در لباس شالیکاری در کاشت، داشت و برداشت برنج فعالیت می‌کند و در مراسم‌های عزا و شادی، گزینه اصلی بسیاری از مردم در شهر‌های مختلف مازندران است.

 

در روزهای که روحانیت آماج اتهام‌ها و بهتان‌های مختلف قرار دارند، فعالیت اجتماعی و مقبولیت عمومی یک روحانی به صورت عملی، می‌تواند راهی باشد، تا کمی عینک بدبینی برداشته شود.

در هوای گرمی که شلتوک به برنج‌های طلایی تبدیل می‌شود و برداشت برنج در شالیزارهای مازندران به صورت سنتی یا صنعتی و به صورت همکاری همگانی شالیزاران که به «کایر» معروف است برداشت می‌شود، زمین حجت‌الاسلام کجوری نیز به صورت سنتی برداشت شد و او نیز همانند همه مردان و زنان کشاورز مازندران در این زمینه فعالیت می‌کرد.

به گزارش فارس، «زی‌طلبگی» یا شیوه زندگی روحانیت و برداشت عمومی از نوع رفتار و گفتار روحانیت مورد نظر مقام‌معظم رهبری از موضوعاتی است که باید در جامعه بیان شود و افکار عمومی آشنایی نزدیک با آن پیدا کنند. 

پایان پیام/۸۶۰۱۵/ج

منبع: فارس
شناسه خبر: 962440

مهمترین اخبار ایران و جهان: