نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 17:57

۹میلیاردمترمکعب روان آب از کهگیلویه وبویراحمد خارج می شود

یاسوج- استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۱ میلیارد متر مکعب روان آب در این استان داریم که ۹ میلیارد آن از استان خارج می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی احمدزاده بعدازظهر شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان افزود: بهترین راه برای کاهش آسیب‌های زیست محیطی و جلوگیری از هدر روی منابع آبی زیر زمینی، استفاده از این روان آب‌ها و جلوگیری از خسارت به محیط زیست، احداث سد است.

وی بیان داشت: احداث سد، علاوه بر تأمین آب شرب، باعث آبی شدن زمین‌های کشاورزی دیم، افزایش تولید و رشد درآمد کشاورزان می‌شود.

احمد زاده تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت بالای منابع آبی در استان، برای تأمین و ایجاد تحول در آب شرب مردم، بخش کشاورزی و صنعت استفاده کرد.

استاندار با بیان اینکه برداشت آب از سه هزار حلقه چاه آب در استان که مجوز آنها از گذشته صادر شده به شدت به محیط زیست خسارت زده است، گفت: به همین منظور ساخت سد سقاوه، آبریز و تنگ سرخ در برنامه است.

وی تصریح کرد: در حوزه کهگیلویه آب شرب کافی وجود ندارد و در یاسوج نیز همین شرایط را داریم که سد آبریز با حجم ۱۲۵ میلیون متر مکعب را برای تحول در بخش کشاورزی کهگیلویه در برنامه داریم، علاوه بر این آب شرب مردم نیز تأمین می‌شود، ضمن اینکه سد تنگ سرخ نیز برای تأمین آب شرب پایدار مردم مرکز استان در حال احداث است.

احمدزاده افزود: همه سدهایی که در استان احداث می‌شوند برای تأمین آب شرب مردم است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو می‌خواهد سهمیه آب استان را بدهد تا از آن برای تحول در شرب، کشاورزی و صنعت استفاده شود و این امر با سدسازی و احداث سدهای کوچک امکان‌پذیر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 976840

مهمترین اخبار ایران و جهان: