نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 11:28

علت مرگ و میر کودکان در کهگیلویه و بویراحمد/ لزوم کاهش مرگ و میرها در طرح جوانی جمعیت

سرپرست معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم کاهش مرگ و میرها در طرح جوانی جمعیت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمد ملک‌زاده در نشست کمیته کاهش مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماهه گفت: در طرح جوانی جمعیت یکی از شاخص‌هایی مهمی که وجود دارد کاهش مرگ و میر کودکان است که شاخص بسیار مهم و حیاتی است.

سرپرست معاونت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر این، کاهش مرگ و میر مادران باردار شاخص دیگری است که در زمینه جوانی جمعیت مهم است حتی در خود وزارتخانه هم این مورد رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر کودک سالم داشته باشیم آینده بهتری در انتظار کشور است، گفت: لازم است علت تمام مرگ و میرها و راه‌های پیشگیری از آن بررسی شود.

ملک‌زاده بیان کرد: قابل پذیرش نیست در قرن ۲۱ بچه زیر ۵ سال در آب خفه شود و از بین برود که می‌طلبد این موارد از طریق رسانه‌ها به خانواده‌ها آموزش داده شود.

وی تصادف و حوادث رانندگی را از دیگر علت‌های فوت کودکان زیر ۵ سال دانست و عنوان کرد: متاسفانه والدین نمی‌دانند که چگونه از فرزندان خود مراقبت کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سقوط از ارتفاع از دیگر علل مرگ و میر کودکان است که اغلب این موارد از طریق آموزش و آگاه‌سازی والدین قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه برخی از مرگ و میرها ژنتیکی است، گفت: راهکار کاهش مرگ و میرها ارائه شود تا آمارهای مرگ کودکان و مادران باردار هر سال کمتر شود.

وی گفت: در ۶ ماهه امسال تنها یک مورد مرگ کودکان به دلیل بیماری سرطان به ثبت رسیده است.

این مسئول بیان کرد: سرطان و غرق شدگی دیگر علت مرگ و میر کودکان است که نیاز است که مربیان مهد کودک احیاء پایه را تا زمان رسیدن اورژانس فرا گیرند.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: برخی از مرگ و میرها به دلیل سوانح و حوادثی بوده که قابل پیشگیری بود که با هماهنگی با صدا و سیما آموزش لازم به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 982184

مهمترین اخبار ایران و جهان: