نیوز سیتی!
15 شهریور 1402 - 16:23

بلینکن: اوکراین هر چه نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهیم

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کی‌یف تصریح کرد که واشنگتن به حمایت از اوکراین در مقابل روسیه ادامه خواهد داد و آن‌چه را که این کشور نیاز دارد،‌در اختیارش قرار می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که امروز برای یک سفر رسمی دو روزه وارد «کی‌یف» شد، تأکید کرد که واشنگتن به حمایت از اوکراین در مقابل روسیه ادامه می‌دهد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه به کی‌یف سفر کرد تا حمایت واشنگتن از اوکراین و ضدحملات این کشور علیه مواضع روسیه را نشان دهد و در این دیدار تأکید کرد که واشنگتن می‌خواهد اطمینان حاصل کند که اوکراین «بازدارنده قوی» دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بلینکن درست ساعاتی پس از جدیدترین حمله هوایی روسیه به کی‌یف وارد پایتخت اوکراین شد.

بر اساس گزارش رویترز، یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته است که بلینکن در جریان سفر دو روزه خود احتمالاً قصد دارد بسته جدید کمک نظامی آمریکا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را اعلام کند.

بلینکن اولین مقام آمریکایی است که از زمان آغاز ضدحملات اوکراین علیه مواضع روسیه در اوایل ماه ژوئن به اوکراین سفر کرده است و گفت‌وگو با «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین را آغاز کرده است و قصد دارد با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز دیدار کند.

بلینکن در حالیکه در کنار کولبا ایستاده بود، گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اوکراین آن‌چه که نیاز دارد را در اختیار دارد نه این‌که فقط در ضدحمله موفق شود بلکه آن‌چه را که برای بلندمدت نیاز دارد در اختیار داشته باشد و اطمینان حاصل کنیم که این کشور یک بازدارنده قوی در اختیار دارد».

وی همچنین ادامه داد: «ما همچنین مصمم هستیم به همکاری با شرکای خود در حالیکه یک اقتصاد قوی و یک دموکراسی قوی می‌سازنند و بازسازی می‌کنند، ادامه دهیم».

گزارش‌ رسانه‌ها به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامی از آن‌ها برده نشده است، حاکی از آن است که ضدحمله اوکراین بسیار کند پیش می‌رود و تاکتیک‌های ضعیف در مسیر آن مانع‌تراشی کرده است. با این‌حال مقام‌های اوکراینی از این انتقادات خشمگین هستند و کولبا را بر آن داشته تا به منتقدان ضدحملات اوکراین بگوید: «خفه شوید».

بر اساس این گزارش، گرچه اوکراین در ضدحمله خود دهها روستا و شهرک‌های کوچک را بازپس گرفته است اما میدان‌های مین و تله‌های ارتش روسیه مانع از پیشروی ارتش اوکراین در مناطق تحت کنترل ارتش روسیه شده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در واکنش به سفر بلینکن به اوکراین گفت که واشنگتن به دنبال ادامه تأمین بودجه ارتش اوکراین «به منظور دامن زدن به این جنگ تا آخرین اوکراینی» است.

وی تصریح کرد که با این‌حال کمک‌های آمریکا به کی‌یف تأثیری بر مسیر عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین نخواهد داشت.

از طرف دیگر، سفر بلینکن به اوکراین با تأیید «رستم عمروف» بعنوان وزیر دفاع اوکراین در پارلمان این کشور همزمان شده است؛ گزینه‌ای که بسیاری معتقدند مجری طرح‌های آمریکا در منطقه خواهد بود.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1488284

مهمترین اخبار ایران و جهان: