نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 13:03

قزاقستان 2 نفتکش برای فعالیت در دریای خزر خریداری کرد

معاون وزیر انرژی قزاقستان از خریداری 2 نفتکش توسط این کشور جهت فعالیت در دریای خزر خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «ارلان آکنژنوف» معاون وزیر انرژی قزاقستان گفت: این کشور دو نفتکش برای انتقال نفت از دریای خزر خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت دولتی «کزمونای‌گاز» تاکنون دو نفتکش خریداری کرده است که وزن مرده آنها 8 هزار تن است و همچنین قرار است دو فروند کشتی دیگر خریداری شود.

به گفته معاون وزیر،  قزاقستان در حال بررسی گزینه‌های جایگزین برای صادرات نفت است، اما تاکنون سودآورترین مسیر، از طریق خط لوله کنسرسیوم خزر (CPC) است که نفت قزاقستان را از منطقه «آتیرائو» به بندر «نووروسیسک»  منتقل می‌کند.

آکنژنوف ادامه داد: رقابت انواع دیگر لجستیک با خط لوله کنسرسیوم خط لوله خزر در حال حاضر دشوار است.

وی گفت: قزاقستان در سال جاری تاکنون 300 هزار تن نفت را از طریق دریای خزر و از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان منتقل کرده است که در مجموع حدود 1.5 میلیون تن برای ارسال در سال جاری برنامه ریزی شده است. در حال حاضر حدود 40.5 میلیون تن از طریق خط لوله کنسرسیوم  خزر صادر شده است.

معاون وزیر انرژی قزاقستان خاطرنشان کرد: این کشور فرصت دارد تا عرضه به چین را به 6.5 میلیون تن در سال افزایش دهد (1.26 میلیون تن در گذشته ارسال می‌شد).

وی گفت: ما همچنین تلاش می‌کنیم تا صادرات فرآورده های نفتی به قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و اروپا را از سر گرفته و افزایش دهیم. قزاقستان در حال حاضز نفت کوره به اتحادیه اروپا ارسال می‌کند.

سخنان مقام قزاقی در حالی است که در سال گذشته، 80 درصد نفت قزاقستان از طریق خط لوله کنسرسیوم خط لوله خزر صادر شده است هر چند حجم آن در مقایسه با سال قبل  آن حدود یک درصد کاهش یافت.

آستانه همچنین از طریق بندر باتومی گرجستان، از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان، به خود آذربایجان و همچنین چین و ازبکستان نفت صادر می‌کند. در مجموع، 56 درصد از این مسیرها نسبت به سال گذشته نفت صادر شده است اما این حجم در مقایسه با عرضه از طریق خط لوله کنسرسیوم خزر ناچیز است.

همچنین سال گذشته، «قاسم جومارت توکایف» رئیس قزاقستان به شرکت «کزمونای‌گاز» دستور داد تا بر روی مسیر ترانس خزر برای صادرات نفت (از چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و بیشتر به ترکیه و کشورهای اروپایی) کار کند.  دلیل این امر وقفه در کار خط لوله کنسرسیوم خط لوله خزر بود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1483084

مهمترین اخبار ایران و جهان: