نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 13:31

رصد عوامل انتشار بوی بد در غرب شهر زنجان

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه با اقدامات انجام شده بوی منتشر شده در شرق زنجان با شناسایی عوامل حل شده است، گفت: در حال پیگیری منشأ و عوامل بوهای متصاعد در غرب زنجان هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدرضا یافتیان، مدیرکل محیط زیست استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران تولیدات شرکت پگاه را سلامت محور و ضروری دانست و اظهار کرد: تولیدات این صنایع در سلامت جامعه نقش بارزی دارد و حذف آن هم تبعات ناخوشایندی در بر خواهد داشت.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با تاکید بر متفاوت بودن ماهیت فعالیت صنایع مرتبط با لبنیات افزود: هر واحد صنعتی در کنار تولیداتی که دارد، مسائل زیست محیطی هم دارد و این صنایع بدون تاثیر بر محیط زیست نیستند هر چند درصد این تاثیرگذاری متفاوت است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله صنایع شیر پساب است که باید کنترل شده باشد، تصریح کرد: مسئله مهم در این صنعت استفاده از آب ماست است که این واحد با تلاش موفق به کسب جایگاه دانش‌بنیانی شده که در نوع خود باارزش به شمار می‌رود.

یافتیان به راه‌اندازی تصفیه‌خانه پگاه زنجان بعد از مسائل به وجود آمده و قطع ارتباط پساب این شرکت با شبکه فاضلاب شهری اشاره و تاکید کرد: شرکت بعد از اخطارهای صادر شده توسط محیط زیست، همراهی خوبی با محیط زیست برای حل مشکل به وجود آمده داشت و فعالیت تصفیه‌خانه در تیرماه مورد ارزیابی قرار گرفت که اقدام خوبی محسوب می‌شود.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان لجن خشک‌کن، سیستم هوازی، سیستم گازسوز، دیوارکشی در ضلع شرقی و جنوبی و پوشاندن حوضچه‌ها را از جمله اقدامات انجام شده در پگاه زنجان اعلام و تصریح کرد: هر چند همه مشکلات ناشی از استنشاق بو در محیط حل نشده ولی خیلی از مسائل حل شده است.

وی به طرح توسعه شرکت پگاه زنجان اشاره و تاکید کرد: تحقق این برنامه‌ها نیازمند در دستور کار قرار گرفتن موضوع مکان‌یابی جدید برای جابه‌جایی شرکت است.

یافتیان به سند توسعه هفتم کشور اشاره و تاکید کرد: این سند کلی تدوین نشده و ماموریت‌های مختلفی در آن تکلیف شده که ساماندهی صنایع ناسازگار با محیط مسکونی و پسماندها از جمله آن‌ها است.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با تاکید بر لحاظ شدن اولویت‌ها در جابه‌جایی صنایع گفت: صرف گفتن رفتن (جابه‌جایی) خوب است ولی باید در این مواقع کلاه خود را هم قاضی کرد و در این زمینه برای جابه‌جایی صنایع باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اقدام به مطالعه بر پایه هزینه و زمان کند.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده بوی منتشر شده در شرق زنجان با شناسایی عوامل حل شده است، ادامه داد: در حال پیگیری منشأ و عوامل بوهای متصاعد در غرب زنجان هستیم.

یافتیان با تاکید بر اینکه برخی از شهرک‌های غرب زنجان از جمله ثمین و نانویان متاثر از بوی منتشر شده هستند، افزود: این بوهای نامطبوع عوامل مختلفی دارد که حل آن نیازمند رفع مشکلات حقوقی است که باید حل شود چرا که فارغ از این حوزه مسؤولیتی شهرداری، آب و فاضلاب و یا حتی بخش خصوصی نباید مردم در این حوزه آسیب ببینند.

پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1484784

مهمترین اخبار ایران و جهان: