نیوز سیتی!
05 مهر 1402 - 23:23

گفت‌وگوی لاوروف و بایراموف درباره اوضاع قره‌باع و ترسیم مرزها

وزرای امور خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه تلفنی درباره اوضاع قره‌باغ و ترسیم مرزها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه تلفنی با «جیحون بایراموف» همتای جمهوری آذربایجانی خود درباره اوضاع در قره باغ و امنیت ساکنان ارمنی این منطقه گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، اوضاع در قره‌باغ از جمله موضوعات بشردوستانه و تامین حقوق و امنیت ساکنان ارمنی این منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

در این گفت‌وگو، راه‌های اجرای مجموعه توافق‌های سه جانبه حاصل شده در بالاترین سطوح در سال‌های 2020-2022 مربوط به توسعه توافق صلح بین باکو و ایروان و ترسیم مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و گشایش گذرگاه‌ها، مورد بحث قرار گرفت.

وزارت امور خارجه روسیه افزود که وزیران دو کشور درباره موضوعات دیگر که در برنامه‌های دوجانبه و منطقه‌ای قرار داشته صحبت کرده و درباره تماس‌های بیشتر در سطوح مختلف توافق کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته خبر داده بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا تاکیداتی از «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دریافت کرده است که باکو قصدی برای انجام عملیات دیگری در قره باغ کوهستانی ندارد. 

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تحولات اخیر در منطقه قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد: «حوادث منطقه قره‌باغ نشان داد که نمی‌توان به شراکت روسیه در موضوعات امنیتی اعتماد کرد».

تنش‌های اخیر در روابط ایروان و مسکو در شرایطی شدت گرفته که چندی قبل، ارمنستان در یک اقدام خبرساز، میزبان یک رزمایش نظامی مشترک با نیروهای آمریکایی بود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518284

مهمترین اخبار ایران و جهان: