نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 13:00

اعزام جنگنده‌های ژاپنی برای رهگیری بمب‌افکن‌ چینی بر فراز تایوان

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که توکیو جنگنده‌های خود را به منظور رهگیری بمب‌افکن‌ها و پهپادهای چینی در نزدیکی جزایر اوکیناوا و تایوان، به منطقه اعزام کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، همزمان با تداوم تنش‌ها در منطقه، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که به منظور رهگیری بمب‌افکن‌ها و پهپادهای چینی بین جزایر اوکیناوا و تایوان، جنگنده‌های خود را به منطقه اعزام کرده است.

براساس اعلام وزارت دفاع ژاپن، دو بمب‌افکن چینی اچ-۶ در حال پرواز در امتداد تنگه تایوان، بین اوکیناوا و میاکو شناسایی شدند. پایگاه هوایی کادِنا، بزرگ‌ترین سایت نظامی آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه بوده و در اوکیناوا واقع شده است.

ارتش ژاپن همچنین به منظور رصد یک پهپاد شناسایی چینی(BZK-۰۰۵) و یک پهپاد دیگر که «احتمالا چینی» و بین منتهی‌الیه غربی جزیره یاناگونی و تایوان در حال پرواز بوده است، جنگنده‌های توکیو اعزام شدند.

در این بین، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که بامداد امروز ۳۲ فروند جنگنده و ۹ ناوجنگی چینی در حوالی جزیره تایوان رویت شده‌اند. این نهاد اضافه کرد که ۲۰ جنگنده از جمله هشت فروند جِی-۱۰ و دو فروند سوخو-۳۰ نیز از خط میانه تنگه تایوان عبور کرده یا وارد منطقه شناسایی و پدافندی این جزیره شده‌اند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که جنگنده‌های این جزیره، به همراه ناوها و همچنین سامانه‌های موشکی مبتنی بر زمین، به منظور رصد شرایط فعال شدند.

این رزمایش‌ها در بحبوحه تشدید تنش نظامی و اقتصادی بین پکن از یک سو، و توکیو و تایپه از سوی دیگر، انجام شده است. پکن دوشنبه هفته گذشته، واردات انبه از تایوان را ممنوع و دلیل آن را مسائل مربوط به امنیت غذایی اعلام کرد. چین به طور همزمان در واکنش به تصمیم توکیو برای آغاز تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس آرام، واردات غذاهای دریایی از ژاپن را به طور کامل ممنوع کرد.

چین همچنین نسبت به «همدستی و توطئه» با آمریکا به تایوان هشدار داده است. پکن که جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، با روابط دیپلماتیک دولت خودمختار جزیره تایوان با کشورهای خارجی و همچنین فروش تسلیحات آمریکایی به این جزیره، مخالف است.

وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته از تازه‌ترین توافق نظامی این کشور با تایوان شامل فروش تجهیزات و لوازم یدکی جنگنده اف-۱۶ خبر داد. چین اوایل ماه جاری و در واکنش به سفر ویلیام لای، معاون رئیس تایوان به آمریکا، رزمایش گسترده‌ای را حوالی جزیره تایوان برگزار کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1469284

مهمترین اخبار ایران و جهان: