نیوز سیتی!
13 آبان 1402 - 00:27

منصوری: پروژه‌های اقتصادی کردستان به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان بهره برداری شد

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در جریان دور اول سفر رئیس محترم جمهور به استان کردستان ۱۴ هزار میلیارد تومان مصوبه داشتیم که از این میزان ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به استان پرداخت شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مهندس محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در نشست مشترک شورای برنامه ریزی‌و‌توسعه و فعالان اقتصادی استان کردستان، اظهار کرد: در جریان دور اول سفر رئیس محترم جمهور به استان کردستان  ۱۴ هزار میلیارد تومان مصوبه داشتیم که از این میزان ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به استان پرداخت شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: به لحاظ سرانه استان کردستان در صدر تحقق مصوبات سفرهای استانی قرار دارد. این درحالیست که کردستان جزو آخرین سفرهای استانی دور اول دولت بود، اما تامین اعتبار بسیار مناسبی صورت گرفت.

مهندس منصوری با اشاره به اهم مصوبات اجرا شده در دور اول سفر رئیس جمهور گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان صرفا مربوط به پروژه های وزارت نیرو بود که افتتاح شد؛ همچنین راه آهن سنندج_ همدان، فرودگاه سقز، شبکه های بزرگ آبیاری و پایاب سدها و بازگشایی گذرگاه‌ها از جمله دیگر مصوبات مهمی بود که به بهره برداری رسید.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به حضور و همراهی حداکثری اعضای هیئت دولت در این سفر، افزود: وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان محیط زیست، رئیس امور زنان و خانواده، مشاور امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، دبیر شورای هماهنگی ارتباطات حوزه و روحانیت و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در دور سفر به استان کردستان حضور داشتند که با مراجعه به شهرستانهای استان پروژه‌های مختلفی را به بهره‌برداری رساندند.

مهندس منصوری با بیان اینکه بر اساس دستور آیت الله رئیسی جلسات متعدد اقتصادی و عمرانی در دور دوم سفر برگزار شد، گفت: علاوه بر مصوبات دور نخست سفر، با تایید رئیس محترم جمهور بیش از ۱۲۲ مصوبه جدید با اعتبار ۱۳ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان تصویب شد که سهم سازمان برنامه و بودجه ۶ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری به اهم مصوبات دور دوم سفر به استان کردستان اشاره کرد و گفت: بعد از پروژه مهم راه آهن که افتتاح شد، امروز اولویت اصلی استان کردستان کریدور شمال- جنوب است که نیمی از این پروژه افتتاح شده و نیمی دیگر در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارد. تکمیل سدها، مسیرهای دسترسی، راه‌ها، شبکه آب و فاضلاب، تکمیل پروژه های علوم پزشکی، طرح های هادی روستایی، شبکه های آبیاری و زه‌کشی و پایاب سدها از مصوبات دور دوم سفر است.

معاون اجرایی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی جلساتی با بنگاه‌های بزرگ برگزار و بخشی از توافق‌ها در محضر آیت الله رئیسی منعقد شد، تصریح کرد: برای ۲۹ طرح در حوزه‌های مختلف پتروشیمی، زیرساخت، گردشگری، کشاورزی و صنعتی و اقتصادی نزدیک به ۵۰ همت اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری توسط سازمان‌ها بنگاه‌ها صورت گرفت.

مهندس منصوری به اهم مصوبات اقتصادی دور دوم سفر به کردستان اشاره کرد و افزود: پروژه  پتروشیمی بیجار از جمله مهم‌ترین طرح‌هاست که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار ارزش سرمایه گذاری این حوزه است. همچنین پروژه سد سنگ سیاه، طرح توسعه لاستیک بارز، طرح‌های پیشران در حوزه آهن و طلا، پروژه‌های کشاورزی و کشت و صنعت از جمله مهم‌ترین مصوبات اقتصادی این دور از سفر به کردستان بود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری همچنین در ادامه اضافه کرد: مقرر شد سهم حداکثری حقوق معادن به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یابد، همچنین مجوز احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در سلیمانیه نیز اعطا شد. 

به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور افزایش ظرفیت جا به جایی کالا در مرز باشماق هم از دیگر مجوزات استان کردستان بود. 

مهندس منصوری افزود: واردات و خرید ماشین آلات سنگین برای راهداری و شهرداری‌ها و صدور مجوز ایحاد شهرک خورشیدی در استان از دیگر مصوباتی بود که در دور دوم سفر به استان کردستان تقدیم شد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه امید داریم با مجموع مصوبات دور اول و دوم سفر به استان کردستان، تحولات بزرگی در سطح استان رخ دهد، گفت: در این دور از سفر بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان پروژه مختلف اقتصادی و عمرانی به بهره برداری رسید که انشالله مبارک مردم این خطه باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1560140

مهمترین اخبار ایران و جهان: