نیوز سیتی!
08 آبان 1402 - 16:19

توضیحات جانشین وزیر ارتباطات درباره میزان پیشرفت اینترنت 5G در کشور

امیر لاجوردی، جانشین وزیر در امور ارتباطات امروز در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات، آخرین وضعیت کشور در حوزه اینترنت 5G را تشریح کرد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، امیر لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات که صبح امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با بیان اینکه حدود 12 سال است تحقیق و توسعه نسل پنجم موبایل در دنیا آغاز شده است، اظهار کرد: این فناوری در آزمایشگاه تا20 مگاهرتز سرعت دارد البته به صورت عملی حداکثر سرعتی که ارائه می‌کند بین 1 تا 3 گیگاهرتز است و برخی شرکت‌های بزرگ در دنیا همچنان کار تحقیق و توسعه را ادامه می‌دهند.

لاجوردی در خصوص تعداد کابران فعال در محدوده جغرافیایی که تحت پوشش نسل‌های مختلف اینترنت قرار می‌گیرند نیز گفت: در نسل چهارم، در هر کیلومتر مربع حدود 4هزار گوشی هوشمند می‌تواند خدمات بگیرد اما در نسل پنجم این رقم 1میلیون نفر در هر کیلومتر پشتیبانی می‌شود به همین دلیل یکی از فناوری‌هایی است که مورد استقبال اینترنت اشیا مورد استقبال قرار گرفته است.

وی درباره تاخیر در شبکه نیز تصریح کرد: تاخیری که در شبکه و دسترسی می‌تواند ایجاد کند نسبت به فناوری‌های دیگر ممتاز و برجسته است، به طور مثال در شهر تهران متوسط تاخیر سرویس داخلی در شبکه ثابت 10 میلی ثانیه است، همین تاخیر در فناوری 3g می‌شود حدود 40 میلی ثانیه، فناوری که یک یک نسل ارتقا پیدا کند همین 40 میلی ثانیه در 4g می‌شود حدود 27 ثانیه، اگر ما فناوری نسل پنجم را توسعه دهیم همین 27 ثانیه می‌شود حدود 12 ثانیه، یعنی نرخ تاخیر نصف می‌شود که از ویژگی‌های ممتاز نسل پنجم به شمار می‌رود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: سرویس 5g نیازمندی‌هایی دارد که زیرساخت اصلی آن فرکانس است، این سرویس در باندهای فرکانسی مختلفی ارائه می‌شود، در باند فرکانسی پایین که زیر هزار مگاهرتز است و ضریب نفوذ و پوشش ان بسیار گسترده است، معمولا تا 100 کیلومتر با یک سایت می‌توان پوشش داد اما اگر قرار باشد فناوری فایو جی را در این سایت ارائه کنیم با محدودیت سرعت مواجه خواهیم شد که حداکثر 300 مگابیت بر ثانیه اسمی و در عمل بین 50 تا 200 مگابیت بر ثانیه خواهد بود؛  به همین دلیل هم بسیاری از کشورها این فناوری را در این بستر ارائه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: فرکانس هزار مگابیت تا 6هزار باندهای فرکانسی خوبی وجود دارد و فایو جی در این باند تا 1گیگاهرتز افزایش می‌یابد و سرعت معقولی است و از نظر پوششی هم تا چندین کیلومتر پوشش ایجاد می‌کند و به همین دلیل وزارت ارتباطات با اپراتورهای ارتباطی در بحث تخصیص فرکانس در این حوزه کار می‌کنیم و به زودی مزایده 2 بلوک فرکانسی 3600 و 3700 برگزار خواهد شد. البته باند فرکانسی بالا یا باند میلی متری هم وجود دارد که از 25 تا 60 گیگاهرتز است و بسیاری از کشورها بر این عقیده‌اند که فایو جی در این باند فرکانسی معنا پیدا می‌کند و میتواند سرعت واقعی آن را نشان دهد و در حال حاضر در سازمان تنظیم مقررات به دنبال مقدمات بررسی، نحوه استفاده و مزائده‌های آن هستیم تا بتوانیم تا سال بعد شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم، هر چند که این مدل فرکانس مشکل محدودیت پوشش و ضریب نفوذ کمی دارد.

لاجوری با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 800 سایت نسل پنجم داریم، تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال به 1200 سایت می‌رسد.

وی همچنین گفت: ما یک شاخص در شبکه ملی اطلاعات داریم که باید 10 درصد پوشش جمعیتی کشور به فناوری فایو جی شود، حدود 4 هزار سایت نسل پنجم برای رسیدن به این امر داریم که پیشی بینی می کنیم تا پایان 1403 با همکاری اپراتورها به این رقم دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به اپراتورها پروانه یکپارچه خدمات و شبکه داده‌ایم و در نتیجه اپرتورهای ثابت نیز می‌توانند شبکه سیار به ویژه در پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها ایجاد کنند. ما در تعهدات مزائده‌ای اپراتورها باندهای فرکانسی را در نظر گرفته‌ایم در نتیجه اپراتورها باید تا پایان  1403 به 15 درصد پوشش جمعیتی فایو جی در کشور ایجاد کند و تا 1404 این رقم به 25 درصد پوشش فایو جی برسد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1555540

مهمترین اخبار ایران و جهان: