نیوز سیتی!
15 آذر 1402 - 12:32

رشد ۲۹ درصدی ارزش صادرات قطعی از گمرکات سیستان و بلوچستان در سال‌جاری

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: امسال تا پایان آبانماه سال جاری یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۲۸۳ تن کالا به ارزش ۲۰۴ میلیون و ۴۱۱ هزار دلار از طریق گمرکات به خارج از کشور صادر شده است.

محمدعلی خاشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد:  از ابتدای سال تا پایان آبانماه سال جاری یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۲۸۳ تن کالا به ارزش ۲۰۴ میلیون و ۴۱۱ هزار دلار از طریق گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان به خارج از کشور صادر شده است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان افزود: این میزان کالا های صادراتی از نظر ارزش ۲۹ درصد و از حیث وزن ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت کلینکر، سیمان، زغال سنگ، خرما، کنسانتره سنگ آهن، گاز، پودر رختشویی، میوه، سنگ نمک، کاشی و محصولات کشاورزی بوده که عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، چین، افغانستان، بنگلادش، هند، آذربایجان، ارمنستان، روسیه و عراق صادر شده است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان در خصوص آمار کالاهای صادراتی اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان گفت: در این مدت دو میلیون و ۱۲۴ هزار تن کالا های صادراتی به ارزش یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون و ۸۰۲ هزار دلار نیز از طریق گمرکات استان خارج شده است که از نظر ارزش ۴۸ درصد و از نظر وزن ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۰۸۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۰۵۹ میلیون و ۲۲۷ هزار دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که به لحاظ ارزش ۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۲ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل گمرک زاهدان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل گندم، دانه ذرت دامی، برنج، انبه، کنجد، دام زنده، چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و موز بوده که این اقلام بیشتر از کشورهای روسیه، برزیل، پاکستان، هند، امارات متحده عربی، چین، تایلند، کنیا، سری لانکا، تایوان و افغانستان وارد شده است.

خاشی با اشاره به انجام تشریفات گمرکی در حوزه مسافری از طریق گمرکات استان گفت: در ۸ ماه سال جاری ۳۲۹ هزار و ۰۷۵ مسافر ورودی و ۲۲۲ هزار و ۶۱۸ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۵۵ درصد و مسافرین خروجی ۲۵ درصد افزایش داشته است.

پایان پیام/3139

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595784

مهمترین اخبار ایران و جهان: