نیوز سیتی!
25 آذر 1402 - 10:54

«مینسک»میزبان رؤسای سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی همسود

نوزدهمین نشست سران سازمان‌های امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی عضو کشورهای مستقل مشترک المنافع در «مینسک» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «بیشکک»، نوزدهمین نشست سران سازمان‌های امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی عضو کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در «مینسک» برگزار شد. 

در این نشست «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، هیئت‌هایی از آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان حضور داشتند. 

در این نشست نتایج تعاملات طی دوره گذشته از آخرین نشست مورد بررسی قرار گرفت و موضوعات جاری همکاری سرویس‌های اطلاعاتی برای تامین امنیت کشورهای همسود در شرایط وخامت اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

رئیس جمهور بلاروس برگزاری نشست فعلی در این کشور را در دوران جنگ و فجایع سیاسی نمادین خواند. 

وی گفت: علیرغم فشارهای سیاسی و تحریمی غرب و ایالات متحده، ما همچنان به ایجاد یک کشور صلح آمیز و با ثبات بر اساس اصول عدالت اجتماعی ادامه می‌دهیم. 

به گفته لوکاشنکو، جهان در حال فرو رفتن در هرج و مرج با عواقب غیرقابل پیش بینی است. سیستم موازنه‌ که قبلاً با توافق‌های متقابل مکمل از جمله در زمینه بازدارندگی هسته‌ای متعادل شده بود، از بین رفته است. 

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد: جهان بیش از هر زمان دیگری به جنگ هسته‌ای نزدیک شده است. در چنین شرایطی نقش سرویس‌های اطلاعاتی افزایش می‌یابد که مهم‌ترین وظیفه آنها تضمین حفاظت از دولت‌ها و شهروندان خود در برابر تهدیدات داخلی و خارجی است. 

وی معتقد است که فروپاشی فضای پس از شوروی یکی از وظایف اصلی جامعه اطلاعاتی ناتو است. 

«قمچی بیک تاشی‌اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان  گفت: کشورهای همسود باید به عنوان یک جبهه متحد در همه مسائل عمل کنند. 

وی خاطرنشان کرد: شرایط در جهان به سرعت در حال تغییر است و باید به موقع به آن پاسخ داد.ما باید از اختلاف بین کشورهایمان جلوگیری کنیم. 

«مومن یتیم‌اف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان معتقد است در شرایط مدرن، باید از فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی به عنوان اقدامات خودمختار دست برداشت. 

وی خاطرنشان کرد که در این نشست باید کیفیت و عمق واکنش عملیاتی را مقایسه کنیم و تفکر مشترک و اقدامات مشترک را به نفع دولت‌ها و مردمان خود توسعه دهند. 

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع یک سازمان بین‌المللی است که برای تنظیم روابط همکاری بین برخی از کشورهایی که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، طراحی شده است. این سازمان شامل آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان است. 

گرجستان در سال 1993 به عضویت کشورهای مستقل مشترک‌المنافع  درآمد و در 18 آگوست 2009 آن را ترک کرد. در 22 ژانویه 1993، منشور کشورهای مشترک المنافع به تصویب رسید. ترکمنستان و اوکراین آن را امضا نکردند . 

پایان پیام/ح                                        

منبع: فارس
شناسه خبر: 1606084

مهمترین اخبار ایران و جهان: